صحرائیان افزود: در حوزه توسعه دیجیتال دو شریان حیاتی وجود دارد؛ موضوع توانمندسازها و موضوع صنعت. در موضوع توانمدسازها در سالهای گذشته حرکت های خوبی انجام گرفته است. اما موضوع صنعت محروم مانده باوجود اینکه توانایی آن وجود دارد و فکر میکنیم که با بومی‌سازی بتوانیم سهم ۱۵ درصدی اقتصاد دیجیتال در ایران را به ۱۷ الی ۱۸ درصد در سال ۱۴۰۳ برسانیم.

در ادامه این پنل که در حاشیه نمایشگاه الکامپ برگذار شد،‌ حمید توسلی، بنیان‌گذار و مدیرعامل بهین تکنولوژی بحث اصلی در نظام صنفی را اینگونه بیان کرد: بحث اصلی در سازمان نظام صنفی، تامین تجهیزات IT است که می‌تواند به صورت واردات به شکل رسمی و قانونی توسط شرکت‌های شناسنامه‌دار است یا به صورت تولیدکنندگانی که در این حوزه برخی محصولات را در ایران تولید می‌کنند.

توسلی به تفسیر این موضوع که در نظام صنفی نگاه کل‌نگر است پرداخت و حرکت شرکت واردکننده و تولیدکننده در یک راستا را راهکاری برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق و خارج از استاندارد دانست.

فرهاد غنی‌زاده، عضو‌کمیسیون فروشگاه‌های فاوا ضمن تایید سخنان توسلی بیان کرد: در دوره چهارم صنعت صحبت از چالش‌های تکنولوژی، چابک بودن آن است. به عبارت دیگر چابک بودن‌، سرعت و همکاری در اقتصاد دیجیتال لازم است و باید به گونه‌ای باشد که فعالیت اقتصادی در آنجا رونق پیدا کند.

در ادامه غنی‌زاده با اشاره به وجود خطی فرضی میان واردکننده و تولیدکننده به بیان تنش‌های میان آنان پرداخت.

حمیدرضا فراهانی، مدیرعامل شرکت آواژنگ در خصوص بخشنامه‌های حوزه فناوری اطلاعات می دهد: ما در کشوری هستیم که سرشار از تناقضات است. بدین صورت که برای توسعه برنامه‌ریزی می کنیم ولی خلاف آن عمل می کنیم.

فراهانی اذعان دارد که بخشنامه‌هایی که در محیط حاکمیتی صادر می‌شود، در تناقض با برنامه‌های توسعه اعلامی است.

راهکار فراهانی این است که سیستم حاکمیتی ما در فرآیند صدور بخشنامه‌ها از بخش خصوصی کمک بگیرد زیرا بخش خصوصی تجربیات خوبی را در این زمینه دارد و ترند تکنولوژی را می‌شناسد.