به گزارش اکوایران، هند به دومین تأمین‌کننده بزرگ فناوری‌های حساس و محدود به روسیه، پس از چین تبدیل شده است.

به نوشته بلومبرگ، بنا به گفته مقامات آمریکایی و اروپایی، صادرات هند از این اقلام حساس مانند میکروچیپ‌ها و ابزارهای صنعتی در ماه جولای به 95 میلیون دلار رسید و تقریبا 20 درصد از فناوری‌هایی که به ارتش روسیه می‌رسد از طریق هند تأمین می‌شود. با وجود نگرانی‌های مطرح‌شده توسط متحدان اوکراین، مقامات هندی واکنش چندانی نشان نداده‌اند.

این افزایش صادرات، چالش‌هایی را برای آمریکا و متحدانش در محدود کردن دسترسی روسیه به فناوری‌های حساس نشان می‌دهد، به‌ویژه که روسیه با خرید این اقلام از کشورهای ثالث مانند هند، تحریم‌ها را دور می‌زند.

آمریکا و اتحادیه اروپا در تلاش هستند تا این مسیرها را ببندند، اما نقاط جدیدی مانند هند، مالزی و تایلند برای ترانزیت این کالاها به وجود آمده‌اند.

نقش هند به‌ویژه پیچیده است زیرا مقامات آمریکا و اتحادیه اروپا در تلاشند تا روابط خود با دولت نارندرا مودی را تقویت کنند، در حالیکه هند روابطش با روسیه را توسعه می‌دهد. هند همچنین به خریدار اصلی نفت روسیه تبدیل شده است و موجودی کلان از روپیه‌هایی که روسیه از فروش نفت به دست آورده، امکان خرید کالاهای حساس را فراهم کرده است.

در واکنش به این موضوع، نهادهای تحریم آمریکا و اتحادیه اروپا فشار خود را بر هند افزایش داده‌اند. برخی شرکت‌های هندی تحت تحریم قرار گرفته‌اند و مقامات آمریکایی به شرکت‌ها و بانک‌های هندی درباره خطرات احتمالی ادامه همکاری با صنایع نظامی روسیه هشدار داده‌اند.