نمایندگان مجلس با 127 رای موافق در مقابل 16 رای مخالف از مجموع 221 نماینده حاضر در جلسه عصر روز یکشنبه این امکان را در اختیار دولت قرار دادند از سال آینده 10 درصد از خودرو‌های عرضه شده در قرعه کشی را به از رده خارج کردن فرسوده ها اختصاص دهند.

در جلسه علنی نوبت سوم 15 اسفندماه نصرالله پژمانفر نماینده مشهد و کلات و نایب رییس کمیسیون اصل 90 مجلس پیشنهاد داد بندی به تبصره 7 لایحه بودجه در ارتباط با اسقاط خودروهای فرسوده اضافه شود.

اما چرا پژمانفر چنین پیشنهادی را مطرح کرد، آن طور که این نماینده عضو کمیسیون اصل 90 گفت : کاهش سرعت اسقاط خودرو؛ کاهش ایمنی، حمل و نقل جاده‌ای و آلودگی هوا را به دنبال داشته است، اما هیچ حمایتی از کسی که می‌خواهد خودرو خود را اسقاط کند، وجود ندارد.

البته نمایندگان مقرر کردند مالکان خودرو‌های فرسوده چنانچه از مسیرقرعه کشی خودرو برنده شدند باید در زمان  تحویل خودرو جدید، گواهی اسقاط خودروی فرسوده خود را تحویل دهد.

پیش تر شرکت های وارد کننده خودرو موظف بودند به ازای هر دستگاه خودروی وارداتی تعدادی گواهی اسقاط در زمان پلاک کردن خودروی وارد شده تحویل دهند اما از بیش از سه سال و نیم گذشته تا کنون به دنبال ممنوعیت واردات خودرو مسیر اسقاط خودروها فرسوده نیز بسته شده و سیاست گذار کلان هیچ برنامه مشخصی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده طراحی نکرده است. حال مشخص نیست این بند پیشنهادی از سوی نمایندگان مجلس آیا از سوی دولت مورد توجه قرار می گیرد؟ آیا خودروسازان زیر بار اجرای این بند در صورت تکلیف شدن از سوی وزارت صمت خواهند رفت؟ چنانچه سال آینده واردات خودرو از سر گرفته شود و مسیر پیشین اسقاط فرسوده ها بازگشایی شود، باز هم اختصاص بخشی از فروش خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده دنبال خواهد شد یا نه؟ باید منتظر بمانیم و ببنیم که سال آینده کدامیک از مسیرهای یاد شده عملیاتی می شود و بالاخره بعد از بیش از سه سال و نیم مسیری برای خروج خودروهای فرسوده ایجاد خواهد شد یا خیر؟