این روزها بحث واردات خودرو تبدیل به کلافی سر درگم شده و مشخص نیست سرانجام شاهد باز شدن قفل در واردات خودرو به کشور خواهیم بود یا نه اما در میان نه تنها خودروسازان خصوصی بلکه دو خودروساز بزرگ نیز به دنبال عرضه محصولات جدید به بازار هستند تا از آب گل آلود ممنوعیت واردات خودرو بهترین استفاده را بکنند.

ایران خودرو به عنوان یکی از دو خودروساز بزرگ کشور در همین راستا تلاش هایی را برای توسعه محصولات مونتاژی خود در دستور کار دارد.  اسفندماه گذشته بابک رحمانی معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو اعلام کرد این خودروساز سال 1401 قصد دارد عرضه یک تا دو محصول مونتاژی را به سرانجام برساند. از آنجایی که در حال حاضر ایران خودرویی ها تنها تولید هایما را به عنوان محصول مونتاژی چینی خود در برنامه دارند. بنابراین چندان سخت نیست که حدس بزنیم محصول مونتاژی جدید ایران خودرو از کدام برند خودرویی باشد. با توجه به شایعاتی که در سال گذشته شنیده می شد ایران خودرویی ها به دنبال این هستند تا سبد محصولاتی هایما را گسترش دهند و بر تعداد اعضای خانواده هایما بیفزایند. خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص در این راستا چند محصول از برند هایما را زیر نظر دارد. هایما S8 هایما X7 و هایما P6 سه محصول هستند که ایران خودرویی ها به دنبال این هستند که شرایط تولید آنها را در سایت خراسان خود (همانند تولید دو محصول فعلی خانواده هایما یعنی هایما S5 و هایما S7) مهیا کنند.

هایما P6 یک خودروی هیبریدی محسوب می شود و اگر ایران خودرو تولید آن را استارت بزند به رغم مونتاژی بودن تبدیل به اولین خودروی هیبریدی می شود که در خطوط تولید دو خودروساز بزرگ کشور تولید شده است. هایما P6  از روی نسخه فیس لیفت هایما S5 طراحی و توسعه یافته است. هایما P6 حدود دو سال پیش در چین رونمایی شد. اما از بازار خودروی چین خبر می رسد این خودرو چندان طرفداری ندارد و به نوعی جز محصولات شکست خورده بازار چین محسوب می شود. شاید با توجه به استقبال کم چینی ها، مدیران هایما بدشان نیاید استقبال از این خودرو را در بازار ایران محک بزنند.  هایما P6 هیبریدی در چین با قیمتی در  حدود ۲۸ هزار و 900 دلار به فروش می‌رسد، که به پول ما و با حساب دلار حدود 27 هزار تومان حول و حوش 780 میلیون تومان آب می‌خورد. اما بی تردید چنانچه پای این خودرو به بازار ایران باز شود قیمتش به مراتب بالاتر از قیمت یاد شده خواهد بود.

هایما X7 نیز یک خودروی شاسی بلند با گنجایش 7 سرنشین است. قیمت این خودرو در حال حاضر در بازار چین از حدود 19 هزار و 900 دلار آغاز می شود و تا حول و حوش 22 هزار و 100 دلار بر اساس آپشن های تعریف شدهافزایش می یابد. بنابراین قیمت این خودرو با نرخ دلار 27 هزار تومانی در حدود 537 میلیون تومان در کف است که تا حوالی 600 میلیون تومان بالا خواهد آمد. البته این خودرو هم دور از انتظار است که با این قیمت ها در بازار ایران خرید و فروش شود. هایما S8 که یکی از کاندیدادهای آبی های جاده مخصوص برای توسعه سبد محصولات مونتاژی شان است نیز در بازار چین قیمتی بین 12 هزار و 600 دلار تا 19 هزار و 900 دلار (بسته به آپشن های تعریف شده) دارد. قیمت این مدل از هایما نیز با نرخ دلار 27 هزار تومانی حدود 340 میلیون تومان تا 537 میلیون تومان متغیر خواهد بود. اما با توجه به وضعیت حاکم بر بازار ایران قیمت این خودرو نیز به مراتب بالاتر از این قیمت خواهد بود. شنیده ها گویای این نکته است که ایران خودرویی ها بیشتر مایل هستند در فاز اول توسعه محصولات مونتاژی خود تولید هایما S8 را آغاز کنند. این احتمال وجود دارد تا در فرصت های بعدی تولید هایما X7 و هایما P6 نیز در دستورکار قرار گیرد.