تولید یک خودروی اقتصادی یکی از هشت فرمان ابراهیم رییسی به شرکت های خودروساز بود. حال به نظر می رسد وزارت صمت به عنوان سیاست گذار خودرویی گام هایی در این زمینه برداشته است.

آن طور که منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت می گوید این خودروی ارزان‌قیمت داخلی بهمن امسال رونمایی خواهد شد.

بر اساس اظهارات معاون وزیر صمت در دنیا قیمت این خودرو کمتر از ۶ هزار دلار است و در محدود 5 هزار و 400 تا 5 هزار و 800  قرار دارد.

ظاهراً وزارت صمت مطالعات خود را برای تولید خودروی ارزان قیمت آغاز کرده و این موضوع را با شرکت های خودروساز نیز در میان گذاشته است.

در حالی خبر از برنامه ریزی وزارت صمت برای تولید خودروی ارزان قیمت به گوش می رسد که منطقی معتقد است تولید خودروی ارزان قیمت تنها مسئله ایران نبوده و مربوط به تمام کشورها است.  

اما از نظر معاون وزیر صمت خودروی ارزان قیمت چه ویژگی های باید داشته باشد؟ منطقی درباره ویژگی های خودروی ارزان قیمت می گوید خودروی اقتصادی باید به روز بوده، از نظر ظاهری جذابیت لازم را داشته باشد.

یه اعتقاد این مقام مسئول باید در تولید خودروی ارزان قیمت از روش نوآوری‌های مقتصدانه استفاده شود. منطقی در توضیح این روش می گوید روش نوآوری های اقتصادی روشی علمی برای تولید خودروی ارزان قیمت است به این معنا که در این روش ویژگی‌های لازم و مناسب برای یک خودرو حفظ می‌شود اما هزینه‌ها افزایش نمی‌یابد.

معاون حمل و نقل وزارت صمت با بیان اینکه تولید خودروی ارزان‌قیمت در قالب خودرو برقی و معمولی در حال پیگیری است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد خودروی ارزان‌قیمت در بهمن ماه امسال رونمایی شود تا کارشناسان بتوانند نظرات خود را ارائه دهند.

اولین عرضه خودروی ارزان قیمت شهریور 1402 اعلام شده است.

در حالی سخن از تولید و عرضه خودروی ارزان قیمت توسط سیاست گذار کلان مطرح می شود که تیرماه 99 تولید پراید به عنوان ارزان ترین خودروی کشور در خطوط تولید سایپا متوقف شد و طی مراسمی آخرین پراید تولیدی با امضای محمود واعظی رییس دفتر حسن روحانی به موزه منتقل شد. هر چند پراید به نوعی به لحاظ قیمتی در بازه خودروی ارزان قیمت در مقایاس جهانی قرار می گیرد اما نباید از نظر دور داشت که این خودرو قابلیت پاس کردن استانداردهای روز دنیا را نداشت. بحث پاس کردن استانداردهای روز در صنعت خودرو با قیمت تمام شده رابطه مستقیم دارد. البته نباید از نظر دور داشت که بحث تیراژ تولید هم در کاهش قیمت تمام شده نقش بسزایی دارد. با توجه به وضعیت حاکم بر شرکت های خودروساز بعید است آنها بتوانند این خودروی ارزان قیمت را با تیراژ بالا تولید کنند و از این مسیر قیمت تمام شده آن را کاهش دهند. بنابراین به نظر می رسد تولید خودروی ارزان قیمت بیش از آنکه قابلیت عملیاتی شدن داشته باشد بیشتر به عنوان یک وعده و شعار از سوی سیاست گذار خودرویی مطرح شده است.