وزیر صمت سال گذشته وعده حذف قرعه کشی را از طرح های فروش شرکت های خودروساز مطرح کرد. صحبت های رضا فاطمی امین این ذهنیت را ایجاد کرد که قرعه کشی از ابتدای سال جاری حذف خواهد شد اما شاهد بودیم که دو خودروساز بزرگ کشور در سومین هفته از فروردین ماه امسال از اولین طرح های فروش خود در سال 1401 رونمایی کردند و در این طرح های فروش متقاضیان همچنان از مسیر قرعه کشی انتخاب شدند.

حال منوچهر منطقی معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت از شرط لازم برای حذف قرعه کشی خبر می دهد.

بر اساس اظهارات معاون وزیر صمت چنانچه طی سال جاری یک میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو به بازار عرضه شود دیگر به قرعه‌کشی نیازی نخواهد بود.

منطقی با عملیاتی دانستن وعده وزیر صمت گفت: وزیر صمت به‌درستی حذف تدریجی قرعه‌کشی در سال 1401 را مطرح کرده‌اند و در ماه‌های آینده متناسب با افزایش عرضه خودروهای مختلف، پاسخ مناسبی به تقاضای بازار داده می‌شود.

معاون وزیر صمت به تحلیلی از بازار خودرو در شرایط فعلی پرداخت و اظهار کرد: وقتی برای تقاضا عرضه کمی وجود دارد، به‌طور طبیعی قیمت در بازار بالا می‌رود و قیمت خودرو در کارخانه با بازار، فاصله معناداری پیدا می‌کند.

بررسی ها نشان می دهد قیمت خودرو در بازار روند افزایشی به خود گرفته و شاهد هستیم قیمت خودرو به طور میانگین حدود 10 تا 20 میلیون تومان در بازار افزایش یافته است. آن طور که فعالان بازار می گویند بلاتکلیفی در عرضه شرکت های خودروساز در کنار تداوم ممنوعیت واردات خودرو به کشور سبب شده تا نمودار قیمت ها روند صعودی به خود بگیرد.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت معتقد است افزایش عرضه یکی از راهکارهای مؤثر برای کاهش قیمت خودرو است، بنابراین با توجه به محاسباتی انجام شد اگر یک میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو به بازار عرضه شود به قرعه کشی نیازی نخواهد بود.

منطقی تاکید می کند تولید یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو برای امسال هدف‌گذاری شده است تا عرضه و تقاضا به هم نزدیک شود.

بر اساس فرمول وزارت صمت که توسط منطقی مطرح شد با افزایش عرضه، هرچقدر جلوتر برویم تعداد خودروهای بیشتری از شمول قرعه‌کشی حذف خواهند شد و پیش‌بینی می‌شود که حتی برخی خودروها نیز به‌صورت فروش اقساطی عرضه شوند. معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به روند تدریجی حذف قرعه‌کشی‌ها، اظهار کرد: این موضوع در طول سال تحقق خواهد یافت و مربوط به ابتدای سال نیست، بلکه به‌مرور و با افزایش عرضه خودرو، تعادل در بازار عرضه و تقاضا به وجود خواهد آمد و هر چقدر به انتهای سال نزدیک‌تر شویم، تعداد بیشتری از خودروها از قرعه‌کشی حذف می‌شوند.