سیاست گذار خودرویی به وعده خود عمل کرد و «سامانه تخصیص یکپارچه خودرو» را در دسترس متقاضیان قرار داد. این سامانه توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان راه اندازی شده است. راه اندازی این سامانه سبب خواهد شد تا علاوه بر دو خودروساز بزرگ کشور شرکت های خودروساز خصوصی نیز مکلف شوند تا طرح های فروش خود را از این مسیر برگزار کنند.

آن طور که وزارت صمت اعلام کرده متقاضیان از روز سه شنبه 27 اردیبهشت ماه سال جاری می توانند با ثبت نام در سامانه یاد شده نسبت به حضور در اولین طرح قرعه کشی که از مسیر این اقدام کنند.

از آنجایی که برای طرح های فروش خودروسازان خصوصی قرعه کشی برگزار نمی شد و منتخبان بر اساس اولویت ثبت نام امکان دسترسی به خودروهای عرضه شده را پیدا می کردند، متقاضی محصولات این شرکت ها نسبت به نحوی برگزاری طرح های فروش معترض بودند. اما دیگر با توجه به اجبار سیاست گذار برای فروش محصولات شرکت های خودروساز خصوصی از این مسیر دیگر بهانه از دست متقاضیان گرفته می شود زیرا دیگر شرکت خودروساز طرح فروش را برگزار نمی کند و وزارت صمت بر صفر تا صد فروش محصولات این شرکت ها نظارت دارد.  

در نخستین دوره فروش خودرو در این سامانه، بازه‌ زمانی یک هفته‌ای برای ثبت‌نام متقاضیان در نظر گرفته‌شده است و تقدم یا تأخر زمان ثبت‌نام، هیچ تأثیری برروند تخصیص و شانس برنده شدن نخواهد داشت.

 مراسم  قرعه کشی برای تخصیص خودرو نیز با نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان انجام می‌شود. همه خودروسازان موظفند تمامی محصولات خودروهای سواری خود را در این سامانه یکپارچه عرضه کنند و هیچ‌گونه استثنایی برای تخصیص خودرو به مشتریان خارج از این سامانه وجود نخواهد داشت.

شرایط ثبت نام در این سامانه و دریافت خودرو همانند طرح های فروش شرکت های خودروساز است.

متقاضیان برای نام نویسی در سامانه باید علاوه بر اینکه 18 سال سن، گواهی نامه رانندگی نیز داشته باشند.

همچنین برای کلیه طرح ها تا اطلاع ثانوی، محدودیت فاصله زمانی 48 ماهه از آخرین خرید، از سایر خودروسازها ملاک می‌باشد.شرط نداشتن  پلاک فعال انتظامی برای طرح های فروش فوق العاده، فوری و پیش فروش همچنان مورد توجه قرار خواهد گرفت.

امکان صلح نیز برای منتخبان کما فی السابق وجود ندارد. چنانچه منتخبان بعد از گذشته 5 ماه یا 10 هزار کیلومتر نسبت به انجام سرویس اولیه خودروی خود اقدام نکنند گارانتی خودرو ابطال خواهد شد. . وزارت صمت به منتخبان هشدار می دهد درصورت ثبت نام و برنده شدن در قرعه کشی و عدم واریز وجه تا ۲ دوره نمی توان در طرح های فروش بعدی شرکت نمایند.

متقاضیان باید توجه داشته باشند در صورت مشاهده هرگونه مغایرت در شرایط احراز متقاضی (شرایط عمومی و اختصاصی) در هر مرحله تا قبل از تحویل خودرو ثبت نام متقاضی کان لم یکن طلقی می شود و وجه مشتری حداکثر ظرف مدت 20 روز به شماره شبای معرفی شده، مسترد می گردد.

وزارت صمت تاکید کرده به منظور شفاف سازی زنجیره نقل و انتقالات خودرو و جزییات معاملات آن کلیه اطلاعات سامانه یکپارچه تخصیص خودرو مطابق تبصره ۴ آیین نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی در اختیار سامانه جامع تجارت، قرار می گیرد.اما چنانچه متقاضیان شرایط ذکر شده را دارا باشند چگونه می توانند در سامانه یاد شده ثبت نام کنند.

متقاضیان می توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی sale.iranecar.com از بخشنامه‌های مختلف فروش که از سوی شرکت‌های خودروسازی ارائه‌شده،  مطلع شوند.