ایران خودرو و سایپا نتوانستند نظر سازمان ملی استاندارد برای کسب مجوز اعتبار ایمنی سمند و خانواده تیبا جلب کنند از این رو مجبور شدند عیوبی که کارشناسان سازمان ملی استاندارد روی آنها دست گذاشته بودند را اصلاح کنند.

اوایل خرداد ماه امسال ناگهان نامه ای از سوی سازمان ملی استاندارد به دست دو خودروساز بزرگ کشور رسید. سازمان ملی استاندارد به ایران خودرو و سایپا اعلام کرده بود سمند و دو عضو خانواده تیبا به دلیل آنچه عیوب پرتکرار ایمنی عملکرد خوانده بود امکان تمدید اعتبار ایمنی برای این خودروها وجود ندارد.

عدم تمدید اعتبار ایمنی خودروهای یاد شده توسط سازمان ملی استاندارد به آن معنی بود که پلیس راهور به عنوان مسئول شماره گذاری از پلاک کردن تیبا و سمند خودداری می کند.

با توجه به اینکه خودروسازان تعدادی از این خودروها را باری مشتریان فاکتور کرده و متقاضیان منتظر شماره گذاری خودروهای خود بودند مخالفت سازمان ملی استاندارد سبب شد تا سمند و تیباهای فروخته شده امکان واگذاری پیدا نکنند.

خودروسازان بلافاصله مذاکراتی را با مسئولان ارشد سازمان ملی استاندارد آغاز کردند بلکه بتوانند مجوز پلاک کردن این خودروها را به طور موقت دریافت کنند اما مرغ سازمان ملی استاندارد یک پا داشت و این بار خودروسازان بر خلاف دفعات قبل نتوانستند از سد سازمان ملی استاندارد عبور کنند.

آن طور که فارس خبر می دهد سایپایی ها اقداماتی را برای جلب نظر سازمان ملی استاندارد در دستورکار قرار داده اند تا بتوانند کارشناسان سازمان ملی استاندارد را راضی کنند زیر مجوز اعتبار ایمنی اعضای خانواده تیبا را امضا کند.

فرزاد غزایی معاون کیفیت گروه خودروسازی سایپا گفت با اقداماتی که در دست داریم امیدواریم عیوبی که مدنظر سازمان ملی استاندارد است را هر چه سریع تر بر طرف شود تا بتوانیم تیباهای فروخته شده را  پلاک کنیم و به صاحبان آنها تحویل دهیم.

به نظر می رسد ایران خودرویی ها هم باید عیوب سمند را بر طرف کنند تا مجوز شماره گذاری برای سمند نیز از سوی سازمان ملی استاندارد صادر شود.