وزارت صمت وعده داده تا هفته آینده از آیین نامه اجرایی واردات خودرو رونمایی کند. اما اظهارات مدیران ارشد صمت نشان می دهد این آیین نامه مسیر همواری برای واردات خودرو ایجاد نمی کند.

در این راستا وزیر صمت گفت نه تنها برنامه ای برای واردات خودروهای لوکس نداریم که خودروهای دست دوم نیز جایی در آیین نامه اجرایی ورود خودرو ندارد.

بررسی سقف واردات خودرو نشان می دهد در دور جدید ورود خودرو تنها محصولات تولیدی برندهای بین المللی که قیمتی زیر 20 هزار دلار دارند می توانند مجوز ورود به بازار کشور را پیدا کنند. این سقف قیمتی در حالیست که در آخرین آیین نامه اجرایی واردات خودرو سقف در نظر گرفته شده بود 40 هزار دلار برآورد شده بود. نصف کردن سقف واردات خودرو می تواند تبعات سویی برای بازار خودرو به همراه داشته باشد.

علاوه بر این موضوع سیاست گذار خودرویی می گوید برنامه ای برای واردات خودروی دست دوم ندارد. وزارت صمت مخالف واردات خودروی کاکرده است اما برخی کارشناسان معتقدند واردات ضابطه مندی خودروی دست دوم می تواند به ریزش قیمت ها در بازار کمک فراوانی کند. هر چند که چاله ارائه خدمات پس از فروش پیش پای این خودروها باقی خواهد ماند.

با توجه به صحبت های فاطمی امین باید گفت در دوره جدید ورود خودرو خودروهای بالای 20 هزار دلاری که از نظر تدوین کننده آیین نامه اجرایی واردات خودرو لوکس محسوب می شود جایی در لیست خودروهای ورودی ندارد. علاوه بر این وزیر صمت آب پاکی را روی دست واردکنندگان ریخت و اعلام کرد خودروهای دست دوم نیز امکان ورود خودرو به کشور نخواهند داشت. همچنین واردکنندگان باید توجه کنند خودروهایی وارد کنند که علاوه بر  امکان ارائه خدمات پس از فروش باید منجر به انتقال تکنولوژی نیز شوند.بنابراین لیست خودروهای ممنوعه با خودروهای بالای 20 هزار دلاری، خودروهای دست دوم و محصولاتی که نمی توان خدمات پس ارائه دهند یا تکنولوژی انتقال دهند، بسته شده است و تغییری نیز در این لیست به این زودی ها در دستورکار نیست.