وزیر صمت گفت آیین‌نامه واردات خودرو نهایی شد و هر کس که بتواند شرایط آیین‌نامه را رعایت کند، می‌تواند نسبت به واردات خودرو اقدام کند.

رضا فاطمی امین می گوید واردکنندگان علاوه بر اینکه باید خدمات پس از فروش به مشتریان ارائه دهند باید زمینه انتقال فناوری را نیز فراهم کنند. این دو شرط به معنای آن است که شرکت های گری مارکت و افراد عادی امکان واردات خودرو نخواهند داشت و ورود خودرو باید از مسیر شرکت هایی که امکان ارائه خدمات پس از فروش دارند، انجام شود.

در حالی وزیر صمت خبر از شرط انتقال فنآوری برای محصولات وارداتی می دهد که این شرط جایی در آیین نامه اجرایی واردات خودروی پیشین نداشت. همین شرط سبب شده تا برخی این گمانه را مطرح کنند که واردات خودرو در اختیار خودروسازان قرار خواهد گرفت و به نوعی انحصار جدیدی را برای آنها رقم می زند.

البته وزیر صمت دولت سیزدهم تلاش کرده تا فضا را تا حدودی تلطیف کند، فاطمی امین در این ارتباط می گوید واردات خودرو در انحصار خودروسازان نخواهد بود و هر کس که بتواند شرایط آیین‌نامه را رعایت کند، می‌تواند نسبت به واردات خودرو اقدام کند. اما رعایت شرط انتقال فنآوری به این راحتی ها برای بسیاری از فعالانی که پیش تر اقدام به واردات خودرو می کردند، ممکن نیست.

چندی پیش رییس مرکز ملی فرش ایران گفت هر صادرکننده ای که بتواند 70 میلیون دلار فرش صادر کند می تواند با درآمد حاصل از صادرات نسبت به واردات خودرو اقدام کند اما با توجه به این شرایط بعید است که صادرکنندگان فرش خود به صورت مستقل بتوانند خودرو وارد کنند. به نظر می رسد در بهترین شرایط صادرکنندگان فرش باید با شرکت های فعال در زمینه واردکننده همراه شده تا بتوانند نسبت به واردات خودرو اقدام کنند.