حمله نظامی روسیه به اوکراین بعد از حدود هفت ماه مدیران ارشد مزدا را به این فکر انداخته تا تولید خود در روسیه را متوقف کنند. خروج خودروسازان بین المللی از بازار روسیه و تعطیلی خطوط تولید برندهای مطرح جهانی خودروساز از روسیه این امکان را برای خودروسازان ایرانی مانند ایران خودرو فراهم می کند تا جای پای خود را در بازار روسیه محکم کنند.

آن طور که روزنامه نیکی ژاپن گزارش داد این خودروساز ژاپنی در حال مذاکره برای پایان‌دادن به تولید محصولات خود در یک کارخانه سرمایه‌گذاری مشترک در شهر ولادی وستوک در شرق روسیه است.

به گزارش ایسنا، مزدا سال گذشته توانسته بود حول و حوش ۳۰ هزار دستگاه از محصولات تولیدی خود را در بازار روسیه بفروش برساند. مدیران مزدا حدود یک ماه بعد از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین اعلام کردند صادرات قطعات به این کارخانه پایان می‌یابد و با اتمام موجودی، تولید نیز متوقف می‌شود.

در شرایطی که برنامه ریزی های صورت گرفته تا تولید مزدا در روسیه متوقف شود اما هنوز این خودروساز روسی برنامه ای در مورد پایان‌دادن به عملیات فروش و تعمیر و نگهداری خودرو در بازار روسیه نگرفته است. بر اساس گزارش رویترز، بسیاری از کارخانه‌ها در روسیه از جمله خودروسازان روسی به دلیل کمبود تجهیزات پیشرفته به دلیل تحریم‌ها و خروج تولیدکنندگان و شرکای غربی، تولید را کم کرده یا به حالت تعلیق درآورده و کارگران خود را کاهش داده اند.

با توجه به حضور گسترده زنجیره خودروسازی کشور در نمایشگاه اتومبیلیتی 2022 در مسکو و امضای قراردادهایی به ارزش 700 میلیون یورو این اتفاق می تواند راه را برای حضور زنجیره خودروسازی و همچنین محصولات تولیدی خودروسازان داخلی در بازار روسیه بیش از پیش مساعد کند.