عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور گفت تقاضاهای روس‌ها در زمینه قطعات خودرو از سوی صنعتگران چینی مورد استقبال قرار گرفته زیرا آن قطعات در سبد محصولات تولیدکنندگان چینی وجود دارد. علیرضا عشق تاکید می کند حتی در ارتباطاتی که با روس‌ها داریم قیمت‌هایی که اعلام می کنند، قیمت های تمام شده چینی هاست و به این دلایل چین رقیب سرسختی در بازار روسیه است.

این قطعه ساز معتقد است با توجه به این مساله چینی ها رقیب قدرتمندی برای قطعه سازان ایرانی محسوب می شوند.

بر اساس اظهارات این فعال قطعه ساز البته این همه چالش قطعه سازان داخلی برای حضور در بازار روسیه نیست  و علاوه بر رقابت با چینی ها شرکت های قطعه ساز باید بتوانند اعتماد روس ها را جلب کنند.

عشقی می گوید روس‌ها هنوز ارتباطات صنعتی زیادی با شرکت‌های ایرانی نداشته‌اند و اعتماد کردن آنها به ایرانی‌ها در ابتدای کار دشوار است و با دیده تردید به ما می‌نگردند.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور معتقد است خودروهایی که در روسیه مورد استفاده قرار می گیرد، جزو تولیدات جاری کشورمان نیست. به همین دلیل در سبد محصولات قطعه‌ساران ایرانی این قطعات وجود ندارد. لذا در این زمینه باید به سرمایه‌گذاری، قالب سازی و فراهم کردن تجهیزات مرتبط پرداخت که به‌طور قطع با تیراژ کم اقتصادی نخواهد بود.

عشقی به عجله روسها نیز اشاره می کند و می گوید در حالی که روس ها انتظار دارند یکی دو ماهه و سریع نمونه‌های مورد نیاز را به آنها بدهیم که این مساله برای شرکت‌های ایرانی امکانپذیر نیست و نیازمند صرف زمان و قراردادهای بلندمدت است.

به گفته این فعال قطعه ساز شرکت های ایر انی طرف قرارداد با روسها مجبور به آشنایی و تسلط به زبان روسی هستند زیرا روس‌ها همه اطلاعات فنی، مکاتبات و نقشه‌ها را به زبان روسی ارائه می کنند و می‌خواهند؛ بنابراین برای کار کردن با آنها باید از وجود مترجمان توانمند استفاده کرد.

در شرایطی چالش های زنجیره قطعه سازان ایرانی برای حضور در بازار روسیه زیاد است که زنجیره خودروسازی حضور گسترده ای در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو 2022 داشت و شرکت های ایرانی تلاش کردند تا از تحریم های صنعت خودروی روسیه کمال استفاده را ببرند و جای پای خود را در بازار این کشور محکم کنند.

آن طور که در اخبار آمده بود حدود 700 میلیون یورو قرارداد میان زنجیره خودروسازی و روسها امضا شده است.

اما اظهارات عشقی نشان می دهد به رغم این حجم قرارداد منعقد شده شرکت های ایرانی راه آسانی برای حضور در بازار روسیه و عمل به قراردادهای بسته شده ندارند. در گام اول باید از پس چینی ها برآیند و آنها را از بازار خارج کنند. البته نباید فراموش کنیم که علاوه بر قطعه سازان چینی، قطعه سازان تُرک نیز برای بازار روسیه دندان تیز کرده اند.