ایران خودرویی ها به عنوان اولین خودروسازی که یک محصول پرتیراژ را از مسیر بورس کالا عرضه کردند، نام خود را در تاریخ ثبت کردند. خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص در آخرین روز آبان ماه سال جاری هزار دستگاه پژو 207 با فرمان برقی و گیربکس دستی را به خط کرد. تمام خودروها با رنگ سفید در دسترس خریداران قرار دارد. این عرضه حدود 60 دقیقه طول کشید و در نهایت خودروهای عرضه شده صاحبان خود را شناختند. قیمت پایه اعلامی برای این خودرو از سوی مدیران بورس کالا حدود 187 میلیون تومان اعلام شده بود. اما طی یک ساعت با توجه به استقبال صورت گرفته قیمت آن تا حوالی 343 میلیون تومان بالا آمد. با توجه به اینکه هزینه های ثابت در مجموع حدود چهار میلیون و 371 هزار تومان و هزینه هایی متغیر حول و حوش 13 درصد از قیمت پایه نهایی را شامل می شود. برندگان خوشبخت این خودروی پرطرفدار در بورس کالا در مجموع باید حدود 391 میلیون تومان را برای در اختیار گرفتن پژو 207 های عرضه شده به حساب ایران خودرو واریز کنند.

مقایسه قیمت این خودرو در بازار با قیمتی که روی تابلوی بورس کالا نهایی شد از فاصله ای حدود 50 میلیون تومانی حکایت می کند. قیمت پژو 207 از سوی فروشندگان تا پیش از عرضه این خودرو در بورس کالا بازه ای 440 میلیون و 445 میلیون تومان را به خود دیده است.

اما بعد از عرضه این خودرو در بورس کالا چه سرانجامی در انتظار قیمت بازاری این خودرو خواهد شد؟ مدیران خودرویی تلاش می کنند تا عرضه خودرو در بورس کالا را به گونه ای نشان دهند که قیمت ها در بازار می شکند. آنها تاکید می کنند عرضه خودرو در بورس کالا واسطه ها را خانه نشین خواهد کرد.

اما فراموش نکنیم ایران خودرویی ها به بورس کالا تعهد داده اند که به جز عرضه پژو 207 با فرمان برقی و گیربکس دستی به مادران و دارندگان خودروهای فرسوده، مابقی را تنها از مسیر بورس کالا عرضه کند. این تعهد سبب می شود تا این خودروی پرتقاضا تنها از مسیر بورس کالا در دسترس مشتریان عادی قرار گیرد. با توجه به تشنگی بازار و عرضه های محدود مانند هزار دستگاهی که امروز روی تابلوی بورس کالا رفته است، پیش بینی می شود که قیمت این خودرو در بازار روند صعودی به خود بگیرد. زیرا زمانی که این خودرو در کارخانه قیمتی حدود 210 میلیون تومان داشت، با قیمت 440 میلیون تا 445 میلیون تومان در بازار معامله می شد حال که قیمت پژو 207 تا حوالی 391 میلیون تومان رشد کرده است برآورد می شود که قیمت پژو 207 با فرمان برقی و گیربکس دستی قله های جدیدی را در بازار فتح کند. تا زمانی که تیراژ عرضه از سوی خودروسازان بهبود پیدا نکند هر گونه عرضه ای از جنس عرضه در بورس کالا، قیمت خودرو را در بازار نوسانی خواهد کرد.