مدیرعامل ایران خودرو از عرضه سه خودروی سمند سورن، دنا و رانا در بورس کالا خبر داد. با اظهارات مهدی خطیبی جمع محصولات ایران خودرو در بورس کالا به عدد هشت خواهد رسید.

پیش تر پنج محصول خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص از گردونه قرعه کشی خارج و روانه بورس کالا شده بود. آبی های جاده مخصوص هایما S7، هایما S5، تارا با گیربکس دستی، تارا با گیربکس اتوماتیک و پژو 207 با فرمان برقی و گیربکس دستی را روی تابلوی بورس کالا برده و متقاضیان برای خرید آنها به صف شدند.

عرضه خودرو در بورس کالا ابتدا با مخالفت هایی روبرو بود اما حال شاهد هستیم که جاده بورس کالا با ترافیک پرحجمی روبرو است. علاوه بر هشت محصول یاد شده ایران خودرو، محصولات حاضر در خطوط تولید خودروسازان خصوصی از جمله بهمن موتور، آرین پارس موتور نیز روی تابلوی بورس کالا عرضه شده اند.

با توجه به رقابتی که میان مشتریان در بورس کالا شکل می گیرد شرکت های خودروساز موافق هستند تا محصولات تولیدی خود را از گردونه های قرعه کشی خارج کرده و از مسیر بورس کالا در دسترس متقاضیان قرار دهند. خودروسازان با زیان انباشته سنگین روبرو هستند و دلیل اصلی ان را اصرار بر سیاست قیمت گذاری دستوری می دانند از این رو تلاش می کنند تا از مسیر بورس کالا به نوعی سیاست قیمت گذاری دستوری را دور زده و به تدریج چاه زیادهی خود را پر کنند.

مشتریان نیز با توجه به فاصله قیمتی که میان قیمت نهایی بورس کالا و بازار وجود دارد بدشان نمی آید تا خودروی مورد نظر خود را از منوی بورس کالا انتخاب کنند.

البته فراموش نکنیم به رغم برگزاری چند مرحله فروش خودرو در بورس کالا همچنان این مسیر برای بخش قابل توجهی از متقاضیان خودرو ناشناخته است و همین اتفاق سبب شده تا شاهد تشکیل صف های نه چندان طولانی برای خودرو در بورس کالا باشیم.

البته زمان عرضه سمند سورن، دنا و رانا در بورس کالا مشخص نیست به نظر می رسد سیاست گذار خودرویی به رغم استقبال شرکت های خودروساز همچنان دست به عصا در این مسیر حرکت کند.