نمی‌دانم حس ششم است یا چیزی شبیه آن، هر چه هست، گاهی غیب می‌گوید و از اتفاقات ناگوار در راه خبر می‌دهد؛ درست مثل عصر دیروز که خبر سکته مغزی «فربد زاوه» را شنیدم. چند روز قبل از عارضه مغزی توئیت زده بود «خدا بگم چه کارش کنه؛ مگه این نوای گل پونه که صبح یکی گذاشته بود، از «مغزم» بیرون می‌ره حالا؟»

«مغز»! از  یک دوست مشترک شنیده‌ام دکتر جراحِ زاوه گفته که یکی از رگ‌های مغزش از چند وقت پیش مهمان شر و ناخوانده‌ای داشته و آخر سر نیز همان کار دستش داده و سبب شده در ۴۴ سالگی تحت عملی سنگین قرار بگیرد. تقریبا همین ۱۰ روز پیش بود که برای مصاحبه تصویری به او زنگ زدیم و گفت به خاطر آلودگی هوا حالش خیلی اوکی نیست، ولی لطف کرد و به استودیو آمد. سر حال بود اما از آلودگی هوا شکایت داشت و می‌گفت در این چند سال هر وقت هوا تیره و تار شده، او هم به قول خودش کله‌پا شده است. این‌بار هم بابت حال بدش گمان به آلودگی هوا برده بود، غافل از اینکه لخته‌ای مهمان مغزش شده و منتظر فرصتی است تا زهرش را بریزد. کسی چه می‌داند، شاید آن ترانه «گل پونه گل پونه، دلم از زندگی خونه» که از مغزش بیرون نمی‌رفته همین لخته‌ای بود که راهی بیمارستانش کرد.

فربد زاوه

۱۲ یا ۱۳ سالی می‌شود که زاوه پای ثابت رسانه‌های خودرویی است؛ بخصوص طی چند سال اخیر کمتر گزارشی با محوریت قیمت و واردات و تولید خودرو بدون اظهارنظری از او روی خروجی رسانه‌ها قرار می‌گیرد. زاوه آن اوایل به عنوان یک فعال عرصه واردات شناخته می‌شد اما رفته رفته لقب کارشناس خودرو را از خودرونویسان گرفت و با گسترش رسانه‌های تصویری، پایش به صدا و سیما و شبکه‌های خصوصی هم باز شد.

اکوایران هم در دوران عمر سه سال و نیمه‌اش بارها چه حضوری، چه اسکایپی و چه تلفنی میزبان زاوه بود و کم پیش آمده که دعوتمان را رد کند.

زاوه طی یک سال گذشته در شبکه‌های اجتماعی نیز بسیار فعال شده، به خصوص در توییتر که توانسته با لحنی طنزآمیز و کنایه‌وار مخاطبان زیادی را جذب صفحه شخصی‌اش کند. توئیت‌ها و البته برخی مصاحبه‌هایش، از او تصویری دغدغه‌مند ساخته و به قول خودش، از نگاه شهروندی درجه ۲ به مسائل روز جامعه نگاه می‌کند. مثلا چند روز پیش با کنایه به اطلاع‌رسانی دقیق درباره میزان آلودگی هوا، نوشته بود «ماشاالله میشه با دستکاری سنسورها ریه‌ها را هم گول زد!!!! یاد سرانه مصرف ۱۸۰ کیلو گوشت دهه ۶۰ افتادم!»

یا در توئیتی دیگر با کنایه زدن به رفتارهای منفعل دستگاه سیاست خارجه کشور در برابر دخالت چینی‌ها در تمامیت ارضی ایران، نوشت «‌این آخرین اخطار به ‎#سفارت_انگلیس و سفیر خبیثش در ایرانه که حواسشون را بیشتر جمع کنند و بدونند ما سر موضوعات اساسی‌مون مطلقا با هیچ‌کس شوخی نداریم! لذا اگر یکبار دیگر ‎#رئیس_جمهور_چین حرف مفت در مورد ‎#جزایر_سه_گانه یا ‎#موشکی ما بزنه، خاک سفارت انگلیس را به توبره میکشیم!»

زاوه جزو آن دسته کارشناسانی است که نه فقط در دولت فعلی، که در دولت قبل نیز منتقد سیاست‌های اقتصادی بود. طرفدار اقتصاد آزاد است و می‌گوید با دولت‌هایی در ایران طرفیم که فکر می‌کنند بیشتر از شهروندان می‌فهمند و صلاح آنها را بهتر از خودشان می‌دانند. خودش هم البته کم از این سیاست‌ها زخم نخورده؛ تا جایی که می‌گوید سر ماجرای ممنوعیت واردات خودرو سرمایه‌اش را از دست داد.

او حالا پس از یک عمل جراحی سنگین، با تشخیص پزشک فعلا در کمای مصنوعی است و قرار است ظرف فردا یا پس‌فردا با پایدار شدن وضعیت، از کما خارج شود.

منتظرش هستیم...