رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: خودروسازان باید تعهدات معوق خود بابت فروش خودرو در سال جاری و سال گذشته را تا نیمه بهمن 1401 تحویل دهند.

حسین فرهیدزاده درباره فروش خودرو در بازه 15 بهمن ماه تا پایان امسال نیز تاکید کرد خودروسازان ملزم شدند تعهدات خود از این تاریخ به بعد را تا زمان اعلام شده در قرارداد، تحویل مشتری دهند.

با توجه به اظهارات رییس سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مشخص است که شرکت های خودروساز در تحویل محصولات فروخته شده به مشتریان اهمال کرده و از تحویل به موقع خودرو به خریداران امنتاع کرده اند.

همزمان با نوسانی شدن بازار خودرو در یک ماه اخیر برخی از فعالان بازار انگشت اتهام خود را به سمت شرکت های خودروساز نشانه رفتند و معتقد بودند در کنار تاثیر پذیری قیمت خودرو از نوسانات نرخ ارز اما عرضه قطره چکانی دو خودروساز بزرگ کشور نیز مزید بر علت شده تا تب قیمتی در بازار بالا برد.

فرهیدزاده می گوید  در راستای حمایت از حقوق مصرف کننده به معوقات شرکت‌های خودروساز ورود کرده‌ایم و جلساتی نیز با معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت در این خصوص برگزار شد.

برگزاری جلسه با معاونت صنایع حمل و نقل صمت نیز نشان می دهد سیاست گذار خودرویی نیز در جریان تاخیر در تحویل خودروسازان قرار گرفته است. سازمان حمایت به دنبال این است تا از دو مسیر صحبت با مدیران خودروساز و همچنین مدیران صمت هر چه زودتر سر و سامانی به وضعیت عرضه شرکت ها خودروساز دهد.

رییس سازمان حمایت به شرکت های خودروساز هشدار می دهد چنانچه در تحویل خودروهای فروخته شده همچنان کم کاری کنند باید علاوه بر سود مشارکت، باید جریمه تاخیر نیز پرداخت کنند.

فرهیدزاده چارچوب پرداخت جرائم یاد شده را در راستای مصوبه هیات دولت با موضوع آیین‌نامه حمایت از مصرف‌کننده خودرو، این سود مشارکت و جریمه تاخیر باید پرداخت شود.

این مقام مسئول افزود: در قراردادها سود مشارکت با جرایم تاخیر ارتباط دارد و شرکت های خودروساز موظفند با حداقل نرخ سود بانکی متناسب با مدت قرارداد سود مشارکت را در قرارداد لحاظ کنند.

رییس سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت با توجه به شرایط پیشین تصمیم گرفته شده بود تا این سود مشارکت پرداخت نشود ، ولی در حال حاضر در قراردادهای جدید، خودروسازان باید سود مشارکت را لحاظ کنند.

البته فرهیدزاده مشخص نکرده این سود مشارکت در تمام طرح های فروش مانند فروش فوق العاده، پیش فروش لحاظ خواهد شد یا اینکه همچنان تنها متقاضیان حضور در طرح مشارکت در تولید این امکان را دارند تا از سود مشارکت بهره مند شوند.  

با توجه به روند در پیش گرفته شده این امیدواری وجود دارد تا شرکت های خودروساز با سرعت بیشتری در جاده عمل به تعهدات خود گام بردارند.