سود بازرگانی خودروهای وارداتی تعیین شد. تعیین تکلیف این متغیر اصلی سبب شد شد

عرضه خودروهای وارداتی به رغم اظهارات مدیران صمت در ارتباط با زمان و مسیر عرضه هنوز نهایی نشده است. مدیران صمت وعده داده بودند که محصولات برندهای جهانی خودروساز را هفته سوم دی سال جاری روی تابلوی بورس کالا عرضه کنند. حدود 10 روز از آن زمان می گذرد اما خبری از عرصه محصولات وارداتی در بورس کالا نشده است. به نظر می رسد دو مساله در این زمینه تاثیرگذار بوده است. اول چالش هایی که برای عرضه خودرو در بورس کالا ایجاد شده است. سازمان بازرسی کل کشور و برخی نمایندگان مجلس خواستار ورود شورای رقابت به پروسه عرضه محصولات دو خودروساز بزرگ کشور در بورس کالا شدند. آن طور که به نظر می رسد مخالفان این نحوی عرضه با واریز کل پول به حساب شرکت های خودروساز مخالف هستند. آنها خواستار ایجاد تغییراتی در مسیر درآمدهای حاصل از فروش خودرو در بورس کالا شدند.

شنیده ها حکایت از تعیین بازه 6 درصد تا 31 درصدی برای تعیین سود بازرگانی خودروهای وارداتی در دور جدید ورود خودرو شدند. البته سیاست گذار خودرویی اعلام کرده درصدهای اعلام شده به صورت علی الحساب بوده و بعد از عرضه خودرو در بورس کالا سود بازرگانی متعلقه محاسبه خواهد شد. وزارت صمت در این دور از واردات خودرو به دنبال عرضه محصولات ارزان قیمت یا به قول مدیران ارشد این وزارت خانه اقتصادی است. بازه در نظر گرفته شده برای این خودروها که زیر 10 هزار یورو قیمت می خورند 6 درصد تا 11 درصد است. البته همانند سابق بسته به حجم موتور درصد سود بازرگانی تعیین می شود. خودروهایی که تا 1200 سی سی حجم موتور دارند می توانند با سود بازرگانی 6 درصدی در بازار ایران حاضر شوند و چنانچه حجم موتور بالای 1200 سی سی باشد سود بازرگانی در نظر گرفته شده 11 درصد است.

اما خودروهایی که در بازه قیمتی 10 هزار تا 20 هزار یورویی قرار می گیرند بر اساس حجم موتور دارای دو نوع سود بازرگانی خواهند بود. آن دسته که حجم موتور آنها تا 1500 سی سی باشد باید 21 درصد را به عنوان سود بازرگانی پرداخت کنند. اما اگر حجم موتور بالای 1500 سی سی باشد سود بازرگانی آنها 31 درصد خواهد بود.

به نظر می رسد برنامه هایی برای تعیین سود بازرگانی واردات قطعات منفصله خودرو نیز پیش بینی شده است. آن طور که از شنیده ها بر می آید سود بازرگانی واردات قطعات منفصله برای ساخت داخل تا 20 درصدی 28 درصد تعیین شده و چنانچه ساخت داخل به بالای 20 درصد برسد سود بازرگانی در نظر گرفته شده 16 درصد خواهد بود.

چنانچه سودهای بازرگانی که برای واردات قطعات منفصله در نظر گرفته شده درست باشد باید بگوییم دولت قصد دارد در این دور از واردات خودرو از واردات خودروی کامل (CBU)  بیش از واردات قطعات منفصله حمایت کند. این اقدام دولت به نوعی زنگ خطر را برای خودروسازان خصوصی به صدا در آورده است. بنابراین با توجه به نرخ ارز و سود بازرگانی می توان قیمت خودروهای وارداتی را با توجه به قیمت های جهانی آنها با درصد خطای کمتری محاسبه کرد.