به گزارش اکوایران، معاون وزیر صمت اعلام کرد طرح فروش خودرو از مسیر عرضه در بورس کالا منتفی شد. منوچهر منطقی گفت طرح نوبت‌دهی در فروش محصولات شرکت‌های خودروساز در سال آینده مسیری است که خودرو را به دست متقاضیان می‌رساند.

معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت ادامه داد: با توجه به اینکه مجلس ابتدا طرح عرضه خودرو در بورس کالا را کنار گذاشت و در ادامه نیز شورای رقابت بر حذف عرضه بورسی خودرو اصرار داشت، بنابراین دیگر این بحث مطرح نیست.

آنطور که منطقی می‌گوید در شیوه نوبت‌دهی چنانچه ظرفیت فروش در سال 1402 پر شود، ظرفیت تقاضا به سال 1403 منتقل خواهد شد.

صمت در حالی ختم عرضه خودرو در بورس کالا را اعلام کرد که پیش‌تر با توجه به مصوبه کمیسیون تلفیق در ارتباط با نحوه عرضه خودرو در بورس کالا به نظر می‌رسید دیگر خودروسازان انگیزه‌ای برای فروش محصولات خود از مسیر بورس کالا نداشته باشند.

آنطور که نمایندگان مجلس پیش‌بینی کرده بودند، شرکت‌های خودروساز بعد از عرضه محصولات خود در بورس کالا تنها می‌توانستند قیمت تمام‌شده محصول عرضه شده را دریافت کنند و چنانچه خودروها بیشتر از قیمت تمام‌شده در بورس کالا به فروش رسیده بود، مدیران بورسی موظف بودند الباقی مبلغ را فروش محصولات خودروسازان را به حساب خزانه دولت واریز کنند.

نمایندگان مسیرهایی نیز برای هزینه‌کرد این مبلغ واریزی به خزانه در نظر گرفته بودند. انتشار این خبر آتش خودروسازان را برای فروش بورسی خودرو سرد کرد، زیرا دیگر این امکان برای آنها وجود نداشت تا محصولات خود را چند برابر قیمت پایه اولیه بفروشند.

دستورالعمل نمایندگان برای عرضه خودرو در بورس دیگر به آنها اجازه نمی‌داد تا از فاصله قیمتی میان قیمت پایه اولیه و قیمت پایه نهایی بهره‌مند شوند.

نشانه‌های حذف عرضه بورسی خودرو پیش از اعلام رسمی

البته پیش از اعلام رسمی این مساله از سوی منطقی، آخرین طرح فروش فوق‌العاده خودرویی که توسط ایران خودرو برگزار شد نشانه‌هایی از حذف عرضه خودرو خودرو روی تابلوی بورس کالا را نشان می داد.

ایران خودرویی ها در این طرح فروش عرضه سه محصول دنا پلاس با گیربکس اتوماتیک و موتور توربو شارژ، هایما S7 پلاس و هایما S5 را در دستور کار داشتند.

این خودروها پیش‌تر در بورس کالا پذیرفته شده بود. مدیران بورسی به ایران خودرویی ها اعلام کرده بودند که چنانچه محصولات پذیرفته شده در بورس کالا از مسیر دیگری عرضه شود فروش بورسی آنها متوقف خواهد شد.

بنابراین می‌توان گفت خودروسازان پیش از اعلام سیاست گذار خودرویی طرح فروش بورسی محصولات خود را از دسترس خارج کرده بودند.

حال باید منتظر ماند و دید طرح فروش بر اساس نوبت‌دهی تا چه میزان می‌تواند آشفته بازار خودرو را آرام کند. آیا این طرح فروش می‌تواند عمری طولانی‌تر از فروش بورسی خودرو داشته باشد یا بار دیگر سیاستگذار خودرویی در میانه راه با تغییر ریل عرضه محصولات خودروسازان، فروش با اهرم نوبت‌دهی را به موزه می‌فرستد؟