به گزارش اکو ایران، اعضای شورای رقابت در جلسه امروز خود قیمت های محصولات مونتاژی را مشخص کرد. آن طور که از راهروهای شورای رقابت شنیده می شود دستورالعمل جدید نحوی قیمت گذاری محصولات مونتاژی به آدرس وزارت صمت پُست شده تا سیاست گذار خودرویی با همراهی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان چهارچوب اجرایی آن را بچینند.

پیش تر زمانی که شورای رقابت دستورالعمل قیمت گذاری خودروهای پرتیراژ را نهایی کرد قرار بود تا در جلسه هایی جداگانه نسبت به قیمت گذاری محصولات پرتیراژ نیز اقدام کند. اعضای شورای رقابت چند بار قصد کردند تا دستورالعملی برای تعیین قیمت خودروهای مونتاژی تدوین کنند اما هر بار تعیین تکلیف دستورالعمل یاد شده به جلسه بعد موکول می شد.

روز چهارشنبه سخنگوی شورای رقابت وعده داد تا قیمت گذاری محصولات مونتاژی به زودی نهایی شود. اسماعیل شجاعی گفت اعضای شورای رقابت در جلسه روز شنبه (امروز) دستورالعمل قیمت های جدید محصولات مونتاژی خودروسازان را نهایی می کنند. اعضای شورای رقابت این بار به وعده داده شد عمل کردند و دستورالعمل قیمت مونتاژی ها بعد از چکش کاری نهایی و به آدرس شورای رقابت پست شد.

آن طور که برخی اخبار می گوید در قیمت گذاری پیشین این خودروها رقابت پذیری صورت نگرفته و به نظر می رسد قیمت گذاری های قبلی مشکل دارد به همین دلیل باید روند اصلاح هزینه های تولید از سوی شرکتهای خودروساز اجرایی شود. روابط عمومی شورای رقابت نیز در گفت و گو با ایرنا این مساله را تا حدی تایید کرده است. سپهر دادجوی توکلی می گوید با در نظر گرفتن شاخص رقابت پذیری مشخص شد هیچ یک از این خودروها رقابت پذیر نیستند و در حقیقت در گروه G و F قرار می گیرند و باید هزینه تولید خودروهایشان را پایین بیاورند.

مدیر روابط عمومی شورای رقابت تاکید کرد بر این اساس، مونتاژکاران بخش خصوصی موظف شدند تا جلسه آینده شورای رقابت به کاهش قیمت این خودروهای سواری اقدام کنند.

باید منتظر واکنش وزارت صمت به دستورالعمل تعیین قیمت خودروهای مونتاژی در مبدا که اعضای شورای رقابت زیر آن را امضا کردند، باشیم. این احتمال وجود دارد که همانند دستورالعمل قیمت گذاری محصولات پرتیراژ دولت با فرمول قیمت گذاری مونتاژی ها مشکل داشته باشد و آن را برای اصلاح به شورای رقابت عودت دهد.

البته چنانچه خودروسازان خصوصی نیز باید هزینه های تولید خود را کاهش دهند تا از این مسیر قیمت محصولات تولیدی آنها رقابتی شود این اجبار واکنش هایی را از سوی خودروسازان خصوصی به همراه خواهد داشت. این احتمال وجود دارد که آنها با فشار به وزارت صمت بخواهند قیمت محصولات تولیدی خود را افزایش دهند.

بنابراین واکنش خودروسازان خصوصی نیز با توجه به صحبت های مطرح شده در نوع خود جالب خواهد بود.