به گزارش اکو ایران، اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران لیست قیمت بازاری خودرو را به روز رسانی کرد. این مساله با توجه به اعلام سازمان حمایت مبنی بر هماهنگی پلتفرم های انتشاردهنده آگهی با اتحادیه فروشندگان خودروی تهران برای مشتریان حائز اهمیت است.

آن طور که سازمان حمایت به سایت های منتشر کننده آگهی شرکت های خودروساز اعلام کرده این سایت ها تنها اجازه دارند تا قیمت های اتحادیه را به عنوان ملاک قیمتی خودروهای صفر مدنظر قرار دهند. انتشار قیمت های اعلامی از سوی دارندگان خودروهای دست دوم نیز در پلتفرم های انتشار دهنده آگهی امکان پذیر نیست و سازمان حمایت از مدیران سایت های منتشر کننده آگهی فروش خودرو خواسته از عنوان توافقی به جای قیمت استفاده کنند. بنابراین متقاضیانی که قصد اطلاع از قیمت خودروهای دست دوم فروشی را از مسیر سایت های انتشار دهنده خودرو دارند باید با صاحبان این خودروها تماس گرفته و از چند و چون قیمت خودروی آگهی شده مطلع شوند.

اما در بازار خودرو چه خبر است و چرا سازمان حمایت بار دیگر مجوز انتشار قیمت خودرو را از سایت های انتشار دهنده آگهی گرفته و به انها اعلام کرده لیست قیمتی اتحادیه فروشندگان خودرو را به عنوان مرجع مورد توجه قرار دهند؟

بررسی قیمت خودرو طی حدود دو هفته اخیر از ریزش قیمت ها حکایت دارد. سیاست گذار خودرویی حال که روند قیمت بازاری محصولات پرتقاضای خودروسازان نزولی است خواسته تا به نوعی سوار موج کاهش قیمت شده و با اعلام مرجعی برای تعیین قیمت خودرو در سایت های منتشر کننده آگهی از آنچه به گفته مدیران ارشد صمت در ارتباط با قیمت سازی از مسیر پلتفرم های انتشار دهنده آگهی می شود، جلوگیری کند.

با توجه به این تحلیل به نظر می رسد قیمت بازاری خودرو بعد از دوره ای نزولی بار دیگر روند صعودی به خود بگیرد بنابراین سازمان حمایت با همین پیش بینی اجازه انتشار قیمت خودرو را در سایت های منتشر کننده آگهی را سلب کرده است. مدیران ارشد صمت معتقدند از این مسیر امکان کنترل قیمت بازاری خودرو وجود دارد این در حالیست که تجارب گذشته نشان می دهد این اتفاق نخواهد افتاد. تنها عایدی استفاده از این ابزار مراجعه متقاضیان به کانال های انتشار دهنده آگهی خودرو در شبکه های اجتماعی است. به نظر می رسد تغییر مسیر دسترسی متقاضیان قیمت بازاری خودرو نتواند اهداف تعیین شده صمت و سازمان حمایت را عملیاتی کند.

قیمت خودروهای بازاری اتحادیه