به گزارش اکو ایران، سرپرست سازمان توسعه و تجارت از سرعت گرفتن ورود خودرو به کشور خبر داد. مهدی ضیغمی گفت حدود چهار هزار دستگاه خودروی ثبت سفارش شده وارد گمرک شده و به زودی کار ترخیص آنها نهایی خواهد شد.

آن طور که سرپرست سازمان توسعه تجارت می گوید بیشتر خودروهایی که وارد گمرک شده اند را خودروهای چانگان تشکیل می دهند.

ضیغمی در ضمن خبر حضور چهار هزار دستگاه خودرو به گمرک کشور از برخی چالش های مرتبط با واردات خودرو پرده برداشت. این مدیر ارشد صمت می گوید با توجه به دشواری ایجاد برخی هماهنگی‌ها میان دستگاه‌های مختلف و نهایی شدن ابلاغیه‌های گمرکی، قدری فرایند ترخیص طولانی شد.

البته سرپرست سازمان توسعه تجارت معتقد است با رسیدن به یک هماهنگی مناسب، پیش‌بینی می‌کنیم که از این پس سرعت واردات خودرو به کشور افزایش پیدا کند.

ضیغمی با اشاره به اینکه تاکنون 17 شرکت توانسته اند ثبت سفارش برای واردات محصولات برندهای جهانی خودروساز را نهایی کنند گفت بعد از واردات چانگان های رسوب کرده در گمرک شاهد حضور دیگر محصول برند خودروسازی چین یعنی زوتی هستیم.

براساس اخبار منتشر شده واردات هیوندایی النترا نیز در مراحل پایانی قرار دارد و این خودرو نیز به زودی وارد کشور خواهد شد.

اما نکته مهم در اظهارات سرپرست سازمان توسعه تجارت ثبت سفارش پنج هزار دستگاه محصولات نیسان است. حضور این خودروساز ژاپنی در بازار خودرو می تواند خبر خوبی برای متقاضیان باشد. می توان گفت با حضور پنج هزار دستگاه نیسان در فاز اول ورود به کشور شاهد لشکرکشی این غول خودروساز ژاپنی به بازار خودروی ایران خواهیم بود.  

البته اخباری نیز درباره کسب مجوز واردات محصولات دیگر برند خودروساز ژاپنی یعنی تویوتا توسط دو شرکت وارد کننده از سوی ضیغمی مطرح شده است.

تداوم روند ورود محصولات برند کره ای هیوندایی و تلاش برای ورود محصولات برند­های جهانی خودروساز اروپایی تا حدی پازل واردات خودرو به کشور را تکمیل خواهد کرد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت درباره مسیر تخصیص ارز به شرکت­های واردکننده گفت وارداتی که تاکنون انجام شده با استفاده از ارز حاصل از صادرات اتفاق افتاده است. آن طور که ضیغمی می گوید برخی واردکنندگان ارز خود را تامین کرده و برخی دیگر نیز مشغول تامین ارز از این مسیر هستند.

تامین ارز برای واردات خودرو یکی از چالش های جدی بود و به نظر می رسد با تمهیداتی که برای تامین ارز واردکنندگان خودرو در دستور­کار قرار گرفته به زودی شاهد عریض شدن جاده ورود خودرو به کشور خواهیم بود.

واردات محصولات برندهای جهانی خودروساز به کشور این امکان را در اختیار سیاست گذار خودرویی قرار خواهد داد تا بعد از تحویل محصولات عرضه شده در دور اول فروش خودروهای وارداتی به خریداران به سرعت به سراغ برگزاری دور دوم فروش محصولات تولیدی برندهای جهانی خودروساز برود.