به گزارش اکو ایران، هیات دولت دستگاههای اجرایی را مکلف کرد تا تنها خرید خودروهای داخلی را در دستورکار قرار دهند. بنابراین مدیران دستگاههای اجرایی این امکان را ندارند که خودروهای وارداتی را برای ارگان های تحت مدیریت خود خریداری کرده و از محصولات برندهای جهانی خودروساز در سازمان یا نهاد تحت مدریرت خود استفاده کنند.

ممنوعیت خرید خودروهای وارداتی توسط دستگاههای اجرایی به پیشنهاد معاونت حقوقی رییس جمهور در دستورکار قرار گرفت و به تصویب هیات دولت رسید.

واردات خودرو با تصویب ایین نامه اجرایی ورود خودرو در شهریور سال گذشته بعد از بیش از 4 سال آزاد شد. دولت به دنبال این بود تا از مسیر آزادسازی واردات خودرو سر و سامانی به بازار خودرو دهد. اردیبهشت سال جاری نیز ایده واردات خودروهای دست دوم از سوی دولت به مجلس ارسال شد تا واردات خودرو با تنوع بیشتری روبرو شود و انحصار حاکم بر بازار خودرو بشکند.

حال در شرایطی که واردات خودرو، چه نو و چه کاکرده، به لحاظ قانونی مانعی جلوی خود نمی بیند اما دستگاههای اجرایی اجازه خرید خودروهای وارداتی، چه صفر کیلومتر و چه دست دوم، ندارند.

دولت به دستگاههای اجرایی تکلیف کرده تا تنها از محصولات تولیدی خودروسازان داخلی استفاده کنند. البته خرید خودروهای داخلی هم برای دستگاههای اجرایی با محدودیت هایی نیز همراه است.

آن طور که در بند اصلاحی ممنوعیت خرید خودروهای وارداتی و الزام به خرید خودروهای داخلی آمده است  

« خرید هرگونه خودروی سواری خارجی ممنوع است خرید خودروی سواری یا وانت داخلی توسط دستگاههای اجرایی حداکثر به‌تعداد خروج خودروهای سواری وانت با سازوکار کمیسیون موضوع ماده (2) لایحه قانونی نحوه استفاده از اتومبیلهای دولتی و فروش اتومبیلهای زاید مصوب 1358 و با رعایت مقررات و در سقف اعتبار مصوب مربوط، مجاز خواهد بود.