به گزارش اکو ایران، خودروسازی سایپا حدود هزار و 130 دستگاه چانگان CS 35 پلاس را به عنوان اولین سری از مهمان های خارجی بازار خودرو، وارد گمرک کرد اما تنها حدود 50 دستگاه از این خودروها ترخیص شدند و همچنان بخش قابل توجهی در گمرک دپو شده است.

به نظر می رسد کلید حل چالش ترخیص چانگان های وارداتی در سازمان ملی استاندارد باشد اما بازدید سر زده رییس سازمان ملی استاندارد از گمرک غرب تهران ( محل دپوی چانگان های وارداتی ) نیز چاهر کار نبوده و همچنان تعدادی قابل توجهی از این خودروها در گمرک مانده اند.

آن طور که تسنیم گزارش داده، بعد از دیدار مهدی اسلام پناه از گمرک غرب تهران حول و حوش 300 دستگاه از چانگان های وارداتی امکان ترخیص پیدا کردند. اما با توجه به حدود هزار و 100 دستگاه خودرویی که در گمرک مانده بود همچنان نزدیک به 800 دستگاه همچنان در گمرک زمینگیر هستند.

 خودروهای چانگانی که اماکن ترخیص پیدا کردند علاوه بر تایید استاندارد، عوارض های مرتبط با ترخیص انها از سوی خودروسازی سایپا پرداخت شده است بنابراین مشکلی برای خروج از گمرک ندارند.

اما 600 دستگاه چانگان در گمرک حضور دارند اما هنوز تأیید استاندارد صادر نشده تا براساس آن عوارض گمرکی پرداخت شود. 

پیش بینی می شود چنانچه تاییدیه استاندارد برای این 600 دستگاه خودرو صادر شود، خودروسازی سایپا این امکان را دارد تا در اسرع وقت نسبت به پردخت عوارض مرتبط برای ترخیص این خودروها اقدام کند.

اما 200 دستگاه چانگان دیگر پیش از رسیدن به مرحله تاییدیه استاندارد برای ورود به مانع بانک مرکزی برخورد کردند. مبلغ این 200 دستگاه از 10 میلیون دلار بیشتر است بنابراین نیاز دارد تا مجوزی از بانک مرکزی برای این خودروها صادر شود. اگر مدیران بانک مرکزی این مجوز را صادر کنند، چانگان های وارداتی وارد مرحله تاییدیه استاندارد و بعد پرداخت عوارض خواهند شد.

 بنابراین به نظر می رسد ترخیص اولین سری از خودروهای وارداتی از گمرک، تحویل به مشتریان و ورود آنها به بازار همچنان با چالش همراه است و می توان چانگان های وارداتی نیامده در چاله افتاندند.