به گزارش اکو ایران، نمایشگاه اتومبیلیتی 2023 مسکو در حالی از امروز آغاز شد که حضور شرکت های خودروساز و قطعه ساز ایرانی به نسبت سال گذشته کمرنگ تر شده است.

شرکت های ایرانی سال گذشته حضور گسترده ای در نمایشگاه خودروی روسیه داشتند. اما مقایسه تعداد شرکت های حاضر در این نمایشگاه اتومبیلیتی 2023 با نمایشگاه سال گذشته نشان می دهد ایرانی ها همانند سال گذشته نتوانستند با مسئولان روسی برای شرکت در این نمایشگاه تامل کنند. سال گذشته حدود 50 شرکت خودروساز و قطعه ساز ایرانی چمدان های خود را بسته و در نمایشگاه یاد شده شرکت کردند. اما آن طور که سفیر ایران روسیه اعلام کرد در نمایشگاه 2023 مسکو، 32 شرکت ایرانی حاضر هستند. آن طور که کاظم جلالی گفت 28 شرکت قطعه ساز، دو خودروساز بزرگ کشور را همراه می کنند. همچنین دو شرکت بازرگانی ایرانی نیز در نمایشگاه اتومبیلیتی 2023 حاضر هستند.

کاهش فضای اختصاص پیدا کرده به ایرانی ها در نمایشگاه سال جاری به نسبت سال گذشته نشانه دیگری است که این نکته را به ذهن متبادر می کند که دیگر پوتین خوروهای ایرانی را دوست ندارد. سال گذشته ایرانی ها در مجموع دو هزار و 600 متر مربع فضای نمایشگاهی را در روسیه اشغال کردند. این فضا شامل سالن اختصاصی هزار و 700 متر مربعی به همراه یک غرفه 900 متر مربعی بود. اما امسال سهم شرکت های ایرانی از نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو هزار و 800 متر مربع است.

همچنین در مراسم فتتاحیه خبری از وزیر صمت نبود. سال گذشته رضا فاطمی امین، وزیر صمت وقت در مراسم افتتاحیه حاضر بود اما امسال تنها سفیر ایران در روسیه، روبان مراسم را به صورت نمادی از آغاز بکار نمایشگاه اتومبیلیتی 2023 روسیه قیچی کرد.

روسیه بعد از تهاجم نظامی به اوکراین در سال 2022 مورد تحریم کشورهای غربی قرار گرفت. صنعت خودروی روسیه نیز از ترکش تحریم ها در امان نماند و برندهای جهانی خودروساز بازار این کشور اوراسیایی را ترک کردند. حدود 6 ماه بد از آغاز حمله روس ها به اوکراین، نمایشگاه اتومبیلیتی 2022 روسیه برگزار شد. زنجیره خودروسازی ایران که خود زخم خورده تحریم هاست حضور گسترده ای در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو داشت. مدیران خودروساز و فعالان قطعه ساز به دنیال این بودند تا از خلا حضور برندهای جهانی خودروساز و قطعه ساز نهایت استفاده کرده و بازار صادراتی برای خود دست و پا کنند. اما به نظر می رسد چینی ها با هجوم به بازار روسیه جای شرکت های خودروساز و قطعه ساز ایرانی را حسابی تنگ کرده اند.

نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه از امروز آغاز بکار کرده و تا دوم شهریور سال جاری در مسکو برپا خواهد بود.