به گزارش اکو ایران، قیمت پنج خودروی شاهین با گیربکس اتوماتیک، ساینا S، ساینا GX، اطلسG و کوییک R-GX توسط اعضای شورای رقابت مشخص شد.

براساس رای شورای رقابت خودروسازی سایپا این امکان را پیدا کرد تا شاهین با گیربکس اتوماتیک را با قیمتی نزدیک به 546 میلیون تومان برای مشتریان فاکتور کند. اطلس که به نوعی فیس لیفتی از کوییک است قرار است با قیمت حول و حوش 344 میلیون تومان ورانه بازار شود. کوییک R-GX نیز با قیمت حدود 321 میلیون و 500 هزار تومان از سوی این خودروساز عرضه خواهد شد.  ساینا GX نیز با قیمتی حوالی 283 میلیون تومان قابل خریداری از کارخانه است. قیمت ساینا S نیز از سوی اعضای شورای رقابت حدود 273 میلیون تومان تعیین شد.

خودروسازی سایپا خودروهای نام برده شده را در دومین فروش محصولات شرکت های خودروساز از مسیر سامانه یکپارچه در دسترس تقاضیان قرار داده بود. این طرح فروش در اواخر خرداد امسال تعیین تکلیف شد اما متقاضیانی که برای پنج خودروی سایپا نام نویسی کردند تا کنون بلاتکلیف بودند از یک طرف نمی دانستند قیمت محصولی که انتخاب کرده اند، چقدر است و از طرف دیگر خودروسازی سایپا نیز به دلیل نامشخص بودن قیمت محصولات جدید خود طی سه ماه گذشته هیچ برنامه ای برای تحویل این خودروها به متقاضیان، نمی توانست داشته باشد.

با توجه به اعلام قیمت های جدید خودروسازی سایپا می تواند برنامه ریزی برای عرضه این خودروها را در نیمه دوم 1402 در دستورکار قرار دهد. تزریق این خودروها می تواند روی قیمت بازاری سایر خودروهایی که همرده آنها هستند تاثیر گذاشته و قیمت آنها را دستخوش تغییر کند.

البته قیمت گذاری برخی از محصولات نیز شائبه برانگیز است به طور مثال شاهین با گیربکس اتوماتیک حدود 546 میلیون تومان قیمت دارد این در حالیست که خودرویی مانند دنا با موتور توربو شارژ و گیربکس اتوماتیک در سبد محصولاتی ایران خودرو قرار دارد که این خودرو نیز همین حدود قیمتی قرار دارد. با توجه به این مساله خودروسازی سایپا برای فروش این خودروی اتوماتیک با چالش مواجه خواهد شد.

عرضه این خودروها می تواند فروشندگانی که خودروهای مشابه د اختیار دارند را به تکاپو بیندازد تا قیمت محصولات در اختیار خود را به گونه ای تنظیم کنند که همچنان برای مشتریان جذابیت داشته باشد و آنها بتوانند خودروهای در اختیار خود را بفروشند. البته فراموش نکنیم چنانچه بازار ارز نوسانی شود این اتفاق می تواند ورق بازار خودرو را برگرداند و دیگر فروشندگان خودروهای مشابه نه تنها حاضر نباشند خودروی در اختیار خود را با قیمت های کمتر به فروش برسانند که متناسب با شرایط نرخ ارز و بازار خودرو، قیمت خودروهای در اختیار خود را افزایش دهند.