به گزارش اکو ایران، مدیرعامل خودروسازی سایپا از شرط فروش خودرو به صورت قسطی توسط خودروسازان بزرگ رونمایی کرد.

آن طور که محمدعلی تیموری گفت ایران خودرو و سایپا تنها در حالی می توانند محصولات خود را به صورت لیزینگ (اقساطی) در دسترس متقاضیان قرار دهند که صفی برای خرید خودرو در سامانه یکپارچه فروش تشکیل نشده باشد.

فروش قسطی یکی از مسیرهایی است که شرکت های خودروساز می توانند محصولات خود را به بازار عرضه کنند اما این روش طی پنج سال گذشته و پیش از دستور به عرضه خودرو از مسیر سامانه یکپارچه فروش به جز مواردی خاص و برای محصولاتی که با اقبال چندانی رو به رو نبودند، از سوی خودروسازان مورد استفاده قرار گرفت.

نوسان های حاکم بر اقتصاد کشور در دوران بازگشت تحریم ها سبب شد تا بازار خودرو برای دارندگان سرمایه های سرگردان جذاب شود. البته اصرار سیاست گذار بر اجرای سیاست قیمت گذاری دستوری در بازه زمانی یاد شده بیش از پیش بر اشتیاق دارندگان سرمایه های سرگردان افزود. زیرا آنها چنانچه می توانستند خودرویی را به قیمت کارخانه خریداری کنند این امکان را داشتند تا خودروی خریداری شده را به چند برابر قیمت در بازار به فروش برسانند.

حال که بازار خودرو تا حدی آرام شده و تا حدی دارندگان سرمایه های سرگردان راه خروج از بازار را در پیش گرفته اند، مصرف کنندگان واقعی خودرو علاقمند هستند تا شرکت های خودروساز بار دیگر ساز و کار فروش قسطی را به برنامه های فروش خود اضافه کنند. اما همان طور که تیموری گفت این اتفاق تنها در شرایطی می افتد که صف خریدی در سامانه یکپارچه فروش خودرو وجود نداشته باشد.