به گزارش اکو ایران، مدیرعامل سایپا از تحویل دو مدل محصول تولیدی این خودروسازی بدون افزایش هزینه به خریداران خبر داد. براساس اعلام محمدعلی تیموری، قرار شد خریداران دو مدل شاهین بدون اینکه هرینه اضافه شدن سیستم تعادل ترمز پایدار ESC را پرداخت کنند، می توانند خودروی مورد نظر خود را تحویل گیرند. به عبارت دیگر مدیران خودروسازی سایپا با دریافت نکردن هزینه یاد شده به نوعی مبلغ آن را ه حساب خریداران دو محصول خود واریز کرده و آنها را سوپرایز کرده اند.

اما چرا سایپایی ها به یکباره تصمیم گرفتند مشتریان خود را خوشحال کنند؟ آن طور که مدیرعامل این خودروساز می گوید فرایند دریافت مجوز برای افزایش قیمت شاهین به‌خاطر اضافه‌شدن این سیستم طولانی بوده، سایپا برای جلوگیری از نارضایتی مشتریان دریافت هزینه را برای نصب سیستم تعادل ترمز پایدار ESC منتفی کرده است.

البته فراموش نکنیم مدیران سایپا چنانچه محصولات خود را دیرتر از به مشتریان تحویل می دادند مجبور بودند که نسبت به پرداخت جربمه تاخیر مطابق با قراردادهای منعقد شده با خودروسازان اقدام کنند. بنابراین ترجیح دادند تا با تحویل سریعتر خودروها از شمول پرداخت جریمه دیرکرد خود را خارج کنند.

براساس ابلاغ سازمان ملی استاندارد شرکت های خودروساز موظف بودند از ابتدای تیر 1402 محصولات خود را با استانداردهای 85 گانه به مشتریان تحویل دهند. سیستم تعادل ترمز پایدار ESC نیز یکی از همین استانداردهای تازه ابلاغ شده بود بنابراین مدیران سایپا چاره ای نداشتند تا محصولات خود را براساس این استاندارد برای مشتریان فاکتور کنند.

تیموری تاکید کرد از آنجایی که فرآیند اخذ قیمت های جدید برای خودروهای عرضه شده از شورای رقابت زمان بر است. این خودروساز تصمیم گرفت برای تحویل شاهین با گیربکس دستی و شاهین با گیربکس با اتوماتیک موعد تحویل تابستان 1402 انعطاف نشان دهد. البته این احتمال وجود دارد که مدیران سایپا استارت اخذ قیمت های جدید را از شورای رقابت زده باشند و در تحویل های آتی در پاییز و زمستان امسال هزینه اعمال استانداردهای جدید را از خریداران محصولات خود دریافت کنند.

هفته گذشته نارنجی های جاده مخصوص چهار هزار و 200 دستگاه شاهین را با این شرایط به مشتریان تحویل دادند.