به گزارش اکو ایران، اطلاعات منتشر شده در سایت کدال سازمان بورس نشان می دهد، سه خودروساز بزرگ کشور در نیمه اول سال جاری از رشد تولید حدود 10 درصدی در بخش سواری حکایت می کند. این خبر می تواند سیگنال مثبتی باشد که خودروسازان به بازار مخابره کردند. افزایش تولید کارخانه ای می تواند تا حد زیادی دلالان بازار را نا امید کند تا به جای احتکار خودرو، خودروهای دپویی خود را به بازار آورده و عرضه کنند.  

ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو توانسته اند طی 6 ماهی که از سال جاری گذشته در مجموع حول و حوش 453 هزار دستگاه از محصولات سواری خود را در خطوط تولید نهایی کردند. خودروسازان در همین بازه زمانی در سال 1401 حدود 411 هزار و 400 دستگاه محصول سواری را در سایت های تولیدی خود تکمیل کردند. بنابراین آنها توانستند طی بازه زمانی یاد شده در سال جاری به نسبت سال گذشته نزدیک به 41 هزار و 700 دستگاه خودروی سواری را تولید کنند.

اما این همه ماجرا نیست و خودروسازان علاوه بر مخابره سیگنال مثبت، سیگنال منفی هم به بازار مخابره کردند و آن در ارتباط با وضعیت فروش شرکت های خودروساز است. ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو تا پایان فصل تابستان 1402 در مجموع حدود 415 هزار و 400 دستگاه از محصولات تولیدی خود را برای متقاضیان فاکتور کنند. این تیراژ فروش در مقابل تیراژ فروش تا پایان شهریور  1401 از افت حول و حوش 17 درصدی حکایت دارد. ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو سال گذشته در همین لازه زمانی حدود 500 هزار دستگاه از محصولات حاضر درسبد محصولاتی خود را برای متقاضیان فاکتور کردند. ساکنان جاده مخصوص بیش از 84 هزار و 500 دستگاه کمتر خودروی سواری فروختند. این افت فروش سیگنال منفی است که از سوی خودروسازان به بازار مخابره شده است. عدم عرضه شرکت های خودروساز به نوعی تاثیر مثبت افزایش تولید را خنثی می کند. این اتفاق واسطه های بازار را سر ذوق آورده و آنها وسوسه می شوند تا قیمت خودروهای در اختیار خود را افزایش دهند.

البته پیش بینی می شود این کاهش عرضه ناشی از مباحث مرتبط با افزایش استانداردهای خودرویی باشد که از سوی سازمان ملی استاندارد به خودروسازان دیکته شده است.

به رغم اظهارات میران خودرو برای بهبود وضعیت فروش خودرواما آنچه مسلم است این وضعیت متقاضیان بازار خودرو را در یک وضعیت دوگانه قرار داده آنها نمی دانند که باید خوشحال باشند یا ناراحت و این وضعیت تا چه زمانی ادامه دار خواهد بود.