به گزارش اکو ایران، رییس سازمان توسعه تجارت از نهایی شدن واردات 31 هزار دستگاه خودرو خبر داد. آن طور که مهدی ضیغمی گفت برنامه عرضه این تعداد خودرو تا اواخر پاییز یا اوایل زمستان نهایی خواهد شد.

البته معاون وزیر صمت تاکید می کند بعد تعیین تکلیف این تعداد خودرو سیاست گذار به سراغ برگزاری سایر برنامه های فروش محصولات تولیدی برندهای جهانی خودروساز می رود و عرضه خودروهای وارداتی در همین مرحله متوقف نخواهد شد.

خبر خوش رییس سازمان توسعه تجارت درباره واردات خودروهای برقی نیز این بود که واردات این خودروها نیز از آبان1402  آغاز می‌شود. البته در فاز اول قرار است تامین خودرو برای تاکسیرانی در دستورکار قرار گیرد و در ادامه عرضه محصولات برقی برندهای جهانی خودروساز برای متقاضیان عادی نیز در برنامه خواهد بود.

معاون وزیر صمت با باید برنامه ریزی برای تخصیص ارز به واردات خودرو تا حد زیادی خیال شرکت های واردکننده و همچنین متقاضیان این خودروها را راحت کرد.  ضیغمی گفت برنامه‌ریزی واردات خودرو بر عهده شرکت‌ها است در این زمینه تسهیلاتی برای تامین ارز واردات خودرو نیز دیده شده است.

پیش بینی رییس سازمان توسعه تجارت این است که امکان واردات خودرو تا تیراژ 60 هزاردستگاهی وجود دارد.

براساس اعلام معاون وزیر صمت برخی از شرکت های واردکننده برای واردات حدود 40 هزار دستگاهی ثبت سفارش انجام داده اند و این تعداد محصول ثبت سفارش شده به تدریج به کشور وارد خواهد شد.

رییس سازمان توسعه تجارت از گفت و گو با بانک مرکزی برای تسریع در تخصیص ارز به واردات خودرو خبر داد. به نظر می رسد با توجه به اظهارات ضیغمی مسیر تامین ارز خودروهای وارداتی با همکاری بانک مرکزی هموار خواهد شد.

بررسی ها نشان می دهد تا کنون حدود 200 میلیون یورو برای واردات خودرو تخصیص پیدا کرده است.

اما سخنان معاون وزیر صمت را می توان به عنوان آبی بر آتش شایعات در بازار خودرو قلمداد کرد. بازار خودرو با توجه به روند کُند حضور خودروهای وارداتی در بازار چندان به این اتفاق خوش بین نیست و شایعاتی در بازار خودرو دهان به دهان می گردد که نشان می دهد طرف تقاضا خیلی به ورود و عرضه خودروهای وارداتی خوش بین نیست و اقدام های سیاست گذار خودرویی بیشتر نمایش می داند.

اما با توجه به واردات 31 هزار دستگاه خودرو و اعلام رسمی آن از سوی رییس سازمان توسعه تجارت خیال متقاضیانی که در دور اول برای در اختیار گرفتن این خودروها نام نویسی کردند تا حد زیادی راحت شد. بازار خودرو هم بالاخره از این شک گذر کرد که پای خودروهای 2022 و همچنین محصولات 2023 برندهای جهانی خودروساز به بازار نمی رسد.

البته فراموش نکنیم طولانی شدن فرآیند تحویل خودروهای عرضه شده در سامانه یکپارچه در مرحله اول و همچنین چالش بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز شرکت های واردکننده سبب شده تا بازار خودرو به نهایی شدن پروژه واردات خودرو بد گمان شود.