به گزارش اکو ایران، واردات خودروهای برقی و همچنین شتاب گرفتن واگذاری خودروهای وارداتی از مسیر سامانه یکپارچه فروش  اتفاق هایی است که در آبان سال جاری رقم خواهد خورد. علاوه بر این اتفاق ها، تعیین تکلیف قیمت کارخانه ای خودرو و همچنین تعیین شیوه عرضه محصولات تولیدی شرکت های خودروساز از مسیر سامانه یکپارچه فروش یا عرضه با ساز و کار پیشین توسط خودرسازها، می تواند در دومین ماه از فصل پاییز امسال متقاضیان بازار خودرو را سوپرایز کند.

براساس اعلام رییس سازمان توسعه تجارت واردات خودروهای برقی از آبان امسال در دستورکار قرار خواهد گرفت. البته آن طور که مهدی ضیغمی می گوید واردات خودرو ابتدا برای توسعه حمل و نقل عمومی با ورود تاکسی های برقی رقم می خورد و در ادامه این امکان برای متقاضیان عادی محصولات برقی برندهای جهانی خودروساز وجود دارد تا نسبت ثبت تقاضای خود برای در اختیار گرفتن این خودروها اقدام کنند.

معاون وزیر صمت همچنین در ارتباط با واردات خودرو می گوید نوبت دوم عرضه خودروهای وارداتی در هفته جاری انجام خواهد شد و هفته آینده هم عرضه سوم را خواهیم داشت.

با توجه به اظهارات ضیغمی به نظر می رسد متقاضیان خودروهای وارداتی که اسفند سال گذشته موفق شدند بعد ثبت نام و واریز میلغ 500 میلیون تومان از خوان قرعه کشی نیز به سلامت عبور کنند و اسامی آنها به عنوان افراد برنده در اولین دور فروش محصولات برندهای جهانی خودروساز از مسیر سامانه یکپارچه منتشر شده و در عرضه اول خودروی وارداتی مورد نظر خود را انتخاب نکرده اند، این امکان را دارند تا در عرضه های دوم و سوم به محصولات بیشتری از برندهای جهانی خودروساز دسترسی داشته باشند.

پیش بینی می شود سوپرایزهای آبان امسال برای بازار خودرو به همین جا ختم نشود و در حوزه تعیین قیمت کارخانه ای خودروسازان بخصوص دو خودروساز بزرگ کشور اتفاق هایی رقم بخورد. روز گذشته (29 مهر 1402) شورای رقابت در جلسه خود، بررسی و اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری را که بهمن سال گذشته تصویب کرده بود، در دستورکار داشت. خروجی جلسه اعضای شورای رقابت مشخص نشده اما پیش بینی می شود بحث قیمت گذاری از شورای رقابت گرفته شود و این شورا در حوزه خودرو تمرکز خود را روی سیاست گذاری قرار دهد. چنانچه خروج شورای رقابت از پروسه قیمت گذاری محصولات تولیدی خودروسازان رنگ واقعیت به خود بگیرد، آزاد شدن قیمت محصولات تولیدی در مبدا می تواند بیش از هر گزینه دیگری در تیررس سیاست گذار خودرویی باشد. تغییر شیوه فروش محصولات تولید خودروسازان بخصوص ایران خودرو و سایپا نیز محتمل به نظر می رسد. معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت از تعطیلی سامانه یکپارچه سخن گفت. البته منوچهر منطقی با فاصله کوتاهی حرف خود را پس گرفت. با توجه به اظهارنظر این معاون وزیر صمت به نظر می رسد سیاست گذار خودرویی مشغول مزه ­مزه کردن حذف سامانه یکپارچه فروش خودرو است. هر چند برای این اتفاق باید شورای رقابت در دستور العمل تنظیم بازار خودروهای سواری تغییراتی ایجاد کند. آن طور که به نظر می رسد مدیران صمت قصد دارند ساز و کار عرضه خودرو را به شرکت های خودروساز (همانند روال پیش از ایجاد سامانه یکپارچه فروش) باز­گردانند.

هر چه هست برآورد می شود آخر آبان 1402 بازار خودرو همانند روز اول این ماه نباشد و تغییراتی را به خود دیده باشد. این اتفاق ها می تواند سمت و سوی قیمت خودروها در بازار را نیز تغییر دهد.