به گزارش اکوایران و به نقل از پدال، از 28 خودرویی که در لیست اولیه خودروی سال اروپا حضور دارند. هفت محصول رگ و ریشه چینی دارند. در این بین بی وای دی با چهار نامزد در صدر لیست قرار دارد.

بی‌وای‌دی آتو ۳، بی‌وای‌دی هان، بی‌وای‌دی دلفین، بی‌وای‌دی سیل، نیو ET7، اسمارت نامبر وان و ولوو EX30 هفت نامزد چین در این رقابت هستند.

البته توجه کنید  با اینکه ولوو و اسمارت برندهایی اروپایی حساب می‌شوند اما دی انی ای این دو نماینده، چینی محسوب میشوند.

image_2023-11-26_20-28-02

سال 2020، جیلی 50 درصد از سهام اسمارت را از مرسدس بنز خریداری کرد و جوینت ونچر جدید اسمارت اتوموبیل را در چین احداث کرد. اولین محصول تولید شده از این شراکت هم، همین مدل نامبروان است.

image_2023-11-26_20-29-31

ولوو EX30  هم روی پلت فرم SEA کمپانی جیلی توسعه پیدا کرده است. موتور الکتریکی و حتی تولید این خودرو نیز در چین و در همان کارخانه‌ای انجام می‌شود که اسمارت نامبروان تولید می‌شود. توجه داشته باشید که سهام‌دار اصلی ولوو نیز هم اکنون کمپانی چینی جیلی است. 

پس با فرض چینی بودن این دو مدل اکنون 25 درصد نامزدهای دریافت خودرو سال اروپا متعلق به چین هستند. خودروهای ژاپنی با شش نماینده در بین نامزدها سهم ۲۱.۴ درصدی دارند درحالی‌که سهم خودروهای آلمانی ۱۷.۸ درصد (پنج نماینده)، آمریکایی ۱۰.۷ درصد (سه نماینده)، کره‌ای ۱۰.۷ درصد (سه نماینده)، فرانسوی ۱۰.۷ درصد (سه نماینده) و ایتالیایی ۳.۷ درصد (یک نماینده) است.

لیست کامل خودروهای سال اروپا را بدین شرح است:

ب‌ام‌و سری ۵

ب‌ام‌و XM

بی‌وای‌دی آتو ۳

بی‌وای‌دی دلفین

بی‌وای‌دی هان

بی‌وای‌دی سیل

فیات ۶۰۰e

فورد برانکو

هوندا CR-V

هوندا e:NY1

هیوندای آیونیک ۶

هیوندای کُنا

جیپ گرند چروکی

کیا EV9

لکسوس RZ

لوسید ایر

مرسدس بنز E کلاس

مرسدس بنز EQE SUV

نیو ET7

پژو ۳۰۰۸

رنو اسپیس

رنو سنیک

اسمارت نامبر وان

تویوتا C-HR

تویوتا پریوس

فولکس‌واگن ID.7

ولوو EX30