به گزارش اکو ایران، ایران خودرویی ها تا پایان آذر 1402 با افت تولید و فروش مواجه شدند و این اتفاق می تواند خبر بدی برای بازار خودرو در بر داشته باشد.

خودروساز کیلومتر 14 جاده مخصوص در پایان پاییز 1402 حدود 380 هزار دستگاه خودروی سواری را در خطوط تولید خود تکمیل کرد. اما چنانچه این تیراژ را با تولید سال گذشته در همین بازه زمانی مقایسه کنیم شاهد افت تولیدی حول و حوش 9 درصد خواهیم بود. آبی های جاده مخصوص در پایان پاییز 1401 توانسته بودند تا نزدیک به 417 هزار و 800 دستگاه انواع خودروی سواری را در خطوط تولید خود تکمیل کند.

چنانچه تیراژ وانت را نیز که در صورت های مالی ایران خودرویی ها در سایت کدال سازمان بورس درج شده به عدد تولید یاد شده اضافه کنیم باز هم شاهد افت حدود 6 درصدی تیراژ تولید این خودروساز در پایان آذر 1402 در مقایسه با آذر سال گذشته خواهیم بود.

کاهش تولید تجمعی ایران خودرو در بخش تولید خودروی سواری در شرایطی است که این خودروساز به دنبال افزایش تیراژ تولید در سال جاری بود.

وضعیت فروش آبی های جاده مخصوص نیز چنگی به دل نمی زند. به رغم فروش بیش از 380 هزار دستگاه خودروی سواری تا پایان سومین ماه از سال 1402 اما باز هم شاهد نزولی شدن نمودار فروش به نسبت بازه زمانی مشابه در سال گذشته هستیم. خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص در پایان آذر 1401 فروش نزدیک به 437 هزار و 450 دستگاهی را در صورت های مالی سال گذشته خود تا پایان فصل پاییز درج کرده بود. بنابراین افت فروش این خودروساز در بخش خودروهای سواری نزدیک به 13 درصد بوده است.

حال اگر همانند تولید، فروش وانت را هم به آمار ارائه شده اضافه کنیم باز هم شاهد افت بیش از 10 درصدی آمار تجمعی فروش در پایان آذر امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته هستیم.

کاهش عرضه ایران خودرویی ها به بازار خودرو به نوعی پیام شومی را به بازار خودرو مخابره می کند. افت تیراژ فروش می تواند افزایش قیمت بازاری خودرو را سبب شود.

بنابراین متقاضیان خودرو باید توجه کنند که آرامش فعلی حاکم بر بازار می تواند در چند ماه آینده تهدید شده و نمودار قیمت بازاری خودرو صعودی شود. البته چنانچه ایران خودرویی ها بتوانند سرعت تولید و عرضه را در سه ماه پایانی سال افزایش دهند، این اتفاق می تواند زهر افت تولید و فروش را تا پایان پاییز 1402 بگیرد.