به گزارش اکو ایران، اخذ مالیات از حدود 797 هزار دستگاه خودروی لوکس تا پایان سال 1402 حول و حوش هفت هزار میلیارد تومان درآمد به خزانه دولت واریز می کند.

مدیر کل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی گفت طی سال 1400 و سال 1401 در مجموع نزدیک به چهار هزار و 200 میلیارد تومان تحت عنوان مالیات خودروهای لوکس باید به حساب خزانه دولت واریز می شد اما بررسی مالیات دریافتی نشان می دهد حدود هزار و 300 میلیارد تومان از این مبلغ وصول شده است. بنابراین مالیات وصول شده طی دو سال بیش از 30 درصد از مالیات از صاحبان خودروهای لوکس وصول شده اما تعداد زیادی از این مالکان حاضر به پرداخت مالیات متعلقه به خودروی خود نبودند.

شاهین مستوفی گفت برای سال جاری نیز حول و حوش دو هزار و 800 میلیارد تومان درآمد از محل اخذ مالیات از خودروهای لوکس در بودجه امسال دیده شده است.

این مدیر سازمان امور مالیاتی از احتمال برداشت مالیات متعلقه به خودروهای لوکس از حساب مالکان این خودروها خبر داد.

البته مالکان خودروهای لوکس تا پایان بهمن امسال فرصت دارند تا مالیات تعلق گرفته به خودروی خود را به حساب های اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی واریز کنند و چنانچه در بازه زمانی یاد شده نسبت به این امر اقدام نکنند این احتمال وجود دارد که مطابق برنامه ریزی های صورت گرفته سیاست گذار کلان اقدام به برداشت مالیات اعلام شده برای خودروهای لوکس از حساب صاحبان این خودروها برداشت کنند.

اما بررسی بازار خودرو نشان می دهد از محصولات برندهای جهانی خودروساز که توانستند با مدل های 2022 و همچنین مدل 2023 وارد بازار خودروی کشور شوند تا کنون چهار خودروی تویوتا کرولا با موتور 1.2 لیتری، جتا VS7، کیا سلتوس و هیوندایی النترا قیمت بازاری بیش از سه میلیارد تومان دارند بنابراین خریداران این خودروها از بازار خود را آماده کنند که پیامک پرداخت مالیات از سوی سازمان امور مالیاتی برای آنها ارسال شود. جتا VS7 با قیمت حدود چهار میلیارد و 900 میلیون تومان در بازار خودرو حضور دارد. تویوتا کرولا با موتور 1.2 لیتری نیز با قیمتی حول و حوش چهار میلیارد و 100 میلیون تومان از سوی فروشندگان به بازار عرضه می شود. خریداران کیا سلتوس پیش از ورود به بازار باید حساب بانکی خود را به میزان نزدیک به چهار میلیارد و 250 میلیون تومان شارژ کنند و هیوندایی النترا نیز با قیمتی بیش از چهار میلیارد تومان در تیررس خریداران قرار دارد.

بنابراین با توجه به فاصله قیمتی این خودروها از کف در نظر گرفته شده برای اخذ مالیات خریداران چاره ندارند تا مالیات متعلقه را پرداخت کنند.

البته علاوه بر خودروهای یاد شده محصولات سال های 2017 و سال 2018 که پیش از ممنوعیت ورود خودرو به کشور وارد شده اند چنانچه در بازه قیمتی بیش از سه میلیارد تومانی معامله شوند مشمول پرداخت مالیات خودروهای لوکس قرار می گیرند.

اخذ مالیات از خودروهای لوکس با توجه به سن کم این پایه مالیاتی به نوعی خریداران خودروهای وارداتی را نقره داغ می کند زیرا بخشی از دارندگان خودروهایی که قیمت بازاری خودروی آنها در بازه مالی مورد نظر برای اخذ مالیات قرار می گیرد معتقدند نقشی در افزایش قیمت خودروی در اختیار خود نداشته و سیاست های اتخاذ شده مانند ممنوعیت واردات خود طی بیش از چهار سال و همچنین هدف گذاری های نادرستی که منجر به جهش ارزی و به دنبال آن افزایش قیمت خودروهای وارداتی را رقم زده سبب افزایش قیمت خودروهای وارداتی شده است.