به گزارش اکوایران؛ فروش محصولات خودروسازان با قیمت های حاشیه بازار به عنوان یکی از مسیرهایی برای خروج شرکت های خودروساز از زیان دهی هفته آینده تعیین تکلیف می شود.

آن طور که معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت گفت شرکت های خودروساز چند راهکار برای خروج از زیان دهی دارند که یکی از این راهکارها افزایش تولید و فروش در حاشیه بازار است.

منوچهر منطقی در حالی از بررسی راهکار فروش محصولات شرکت های خودروساز در حاشیه بازار سخن می گوید که در ابتدای هفته جاری انتشار صورت جلسه ای میان وزارت صمت، خودروسازان و قطعه سازان که در ان بحث فروش حاشیه بازاری برخی از محصولات ایران خودرو و سایپا که بیشترین فاصله قیمتی میان بازار و کارخانه را دارند نیز مطرح شده بود.

بررسی قیمت های بازار خودرو نشان می دهد روند رشد قیمت های بازاری سرعت بیشتری به خود گرفته است و برخی از دست اندرکاران بازار دلیل این اتفاق را مباحث مرتبط با فروش محصولات شرکت های خودروساز در حاشیه بازار عنوان می کنند.

بعد ار حواشی به وجود آمده درباره عرضه خودرو در مبدا با قیمت های حاشیه بازار، سخنگوی شورای رقابت این مساله را به نوعی رد کرد.

مخالفت ضمنی شورای رقابت با فروش خودرو در کارخانه با قیمت حاشیه بازار در شریطی مطرح شد که اعضای این شورا اصلاحاتی در دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری ایجاد کرد و ماده جدیدی به آن اضافه کردند. بر اساس این ماده جدید وزارت صمت می‌تواند پیشنهادی جهت خروج برخی از خودروها از شمول ضابطه قیمتی بند ٣-١ ماده ٣ و نیز ماده 4 این دستورالعمل، با تعیین کف مقدار عرضه به شورای رقابت ارائه کند.

بنابراین این ماده جدید راه را برای فروش برخی از محصولات ایران خودرو و سایپا با قیمت های حاشیه بازاری مهیا می کند.

البته منطقی در ادامه راهکارها از کمک شورای رقابت به عنوان راهکار دیگری برای خروج شرکت های خودروساز از زیان‌دهی نام برد.

البته معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت چندان نحوه کمک گرفتن از شورای رقابت برای کاهش زیان دهی شرکت های خودروساز را باز نکرد اما تاکید کرد هر کدام از راهکارها که آسیب کمتری را متوجه بازار خودرو کند مورد توجه قرار خواهد گرفت.

باید منتظر ماند و دید در نهایت هفته آینده فروش محصولات شرکت های خودروساز با قیمت های حاشیه بازاری نهایی می شود یا اینکه راهکارهای دیگر برای برون‌رفت شرکت های خودروساز از چاله زیادهی مورد توجه می گیرد.