به گزارش اکو ایران، شورای رقابت به متقاضیان خرید خودرو اعلام کرد چنانچه قصد شرکت در طرح های فروش خودروسازان را داشتید باید 50 درصد قیمت خودروی مورد نظر را به حساب های وکالتی خود واریز کنید و تا زمان خرید خودرو امکان برداشت از حساب وکالتی را نخواهید داشت. علاوه بر اصلاحیه یاد شده، شورای رقابت این امکان را برای متقاضیانی که دارای یک پلاک فعال هستند و از عمر خودروی در اختیارشان بیش از پنج سال گذشته فراهم کرده تا بتواننددر طرح های فروش خودروسازان شرکت کنند.

همچنین متقاضیان حاضر در طرح های پیش فروش نیز باید حداکثر تا 50 درصد قیمت خودروی مورد نظر را با توجه به اعلام شرکت خودروساز در حساب وکالتی خود ذخیره کنند. 

پیش از این دارندگان پلاک فعال نمی توانستند در طرح های فروش شرکت های خودروساز حاضر شوند. این استثنا مورد استقبال متقاضیانی که پلاک فعال دارند و سن خودروی آنها نیز بیش از پنج سال است قرار گرفت. اما اصلاحیه واریز 50 درصد قیمت خودرو به نوعی کام متقاضیان را تلخ کرده و به نوعی آنها را سر در گم کرده که بالاخره خرید خودرو از کارخانه آسان شد یا بر پیچیدگی های آن افزوده شده است؟  

این اصلاحیه در شرایطی برای دستور­العمل تنظیم بازار خودروهای سواری در نظر گرفته شده که پیش تر متقاضیان خرید محصولات شرکت های خودروساز برای در اختیار گرفتن خودرو از مسیر سامانه یکپارچه فروش خودرو باید 100 میلیون تومان را در حساب های وکالتی اعلامی به سامانه یکپاچه مسدود می کردند و بعد از تعیین نوبت این امکان برای متقاضیان وجود داشت تا نسبت به برداشت از حساب وکالتی خود را اقدام کنند.

همان زمان نیز بسیاری از متقاضیان از واریز 100 میلیون تومان به حساب وکالتی برای خرید خودرو ناراضی بودند. آنها معتقد بودند این مساله دست متقاضیانی که شرایط مالی مناسبی ندارند را برای خرید خودرو می بندد در مقابل این واسطه ها هستند که می توانند مبلغ مورد نظر را واریز کرده و فرصت خرید خودرو به قیمت کارخانه را داشته باشند.

اما حال اعضای شورای رقابت نه تنها مبلغ 100 میلیون تومان راحذف نکردند بلکه با افزایش ان به 50 درصد قیمت کارخانه خودرو شرایط را بیش از پیش سخت کردند.

البته اعضای شورای رقابت معتقدند این اقدام برای مشخص کردن خریداران واقعی خودرو از خریداران غیر واقعی (فیک) و همچنین واسطه ها به عنوان اصلاحیه به دستور­العمل تنظیم بازار خودروهای سواری اضافه کردند.

سامانه یکپارچه فروش محصولات شرکت های خودروساز تا کنون در چندین دو نوبت فروش محصولات شرکت های خودروساز از جمله ایران خودرو و سایپا در میان برخی از متقاضیان در این سامانه برای خودرو نام نویسی کردند اما در زمان دریافت پیامک از خودروساز نسبت به تکمیل وجه و نهایی کردن پروسه خرید خودرو اقدام نکرده اند و همین مساله خودروسازان را برای برنامه ریزی دچار مشکلاتی کرده است.

باید منتظر باشیم تا شرکت های خودروساز طرح فروشی را برگزار کنند تا بعد از اتمام زمان شرکت متوجه شویم متقاضیان با توجه به اصلاحیه هایی که شورای رقابت برای دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری در نظر گرفته تا چه حد از طرح های فروش خودروسازان استقبال می کنند؟