به گزارش اکو ایران، اطلاعات منتشر شده ایران خودرو در سایت کدال سازمان بورس مربوط به اطلاعات و صورت های مالی 9 ماهه این خودروساز نشان می دهد آبی های جاده مخصوص نه تنها اطلاعات مربوط به تولید و فروش هایما و تارا را تا پایان فصل پاییز سال جاری منتشر نکرده اند بلکه از برنامه خود برای تولید و فروش این دو خودرو تا پایان امسال اطلاعاتی را در دسترس سهامداران و بازار قرار نداده اند.

البته این اتفاق در سال های گذشته نیز به نوعی در صورت های مالی خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص می افتاد تا خانواده هایما و تارا لقب خودروهای مشکوک صورت های مالی ایران خودرو را به خود اختصاص دهند.

آبی های جاده مخصوص در شرایطی در صورت های مالی میان دوره ای خود اطلاعات تولید و عرضه هایما و تارا را اطلاع رسانی نمی کنند که در گزارش های ماهانه خود وضعیت تولید و فروش این دو خانواده خودرویی را منتشر می کنند.

غایب بودن اطلاعات هایما و تارا در صورت های مالی میان دوره ای ایران خودرو سبب می شود تا بازار و همچنین سهامداران این خودروساز دید کلی از وضعیت تولید و فروش این خودروها نداشته باشند و نکته مهم تر اینکه از برآورد تولید و فروش هایما و تارا نیز بی اطلاع هستند.

چنانچه ایران خودرویی ها پیش بینی های خود را از وضعیت تولید هایما و تارا در صورت های مالی خود منتشر کنند این اتفاق تا حدی می تواند چراغ راه دو طرف عرضه و تقاضا برای پیش بینی بازار در ماههای پیش رو باشد.

ایران خودرویی ها در قسمت توضیحات خود در سایت کدال به طور شفاف دلیل منتشر نشدن اطلاعات هایما و تارا را در شرایطی که اطلاعات سایر محصولات خود را منتشر می کنند، بیان نکرده اند.

اما بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده آبی های جاده مخصوص در سایت کدال سازمان بورس این خودروساز تا پایان دی 1402 در مجموع تولید بیش از 16 هزار و 700 دستگاه انواع هایما را در خطوط تولید خود نهایی کرده که از رشدی حدود 29 درصدی به نسبت مدت مشابه در سال گذشته حکایت می کند. ابی های جاده مخصوص در پایان اولین ماه از فصل زمستان سال گذشته نیز تولید حدود 12 هزار و 950 دستگاهی هایما را در صورت های مالی خود درج کرده بودند.

بررسی وضعیت فروش هایما در بازه زمانی یاد شده نیز از رشد حکایت دارد. خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص تا پایان دی امسال نزدیک به 16 هزار و 500 دستگاه هایما فروختند که رشد حول و حو.ش 29 درصدی را نشان می دهد. سال گذشته در همین بازه زمانی فروش انواع هایما تیراژی حدود 12 هزار و 800 دستگاهی را نشان می داد.

بررسی وضعیت تولید و فروش تارا نیز تا پایان دهمین ماه سال از رشد حکایت دارد. ایران خودرویی ها در بازه زمانی یاد شده در سال جاری حدود 38 هزار و 350 دستگاه انواع تارا را برای متقاضیان فاکتور کردند.

این تیراژ فروش تارا در مقابل فروش سال گذشته این خودرو در سال گذشته از رشد 114 درصدی حکایت دارد. دلیل این اتفاق عدد پایه سال گذشته تیراژ فروش تارا است.

آبی های جاده مخصوص در تولید تارا نیز رشد بیش از 100 درصدی را ثبت کردند. ایران خودرو تا پایان دی سال جاری نزدیک به 38 هزار و 700 دستگاه تارا تولید کرد در حالیکه تولید سال گذشته تارا تیراژی نزدیک به 19 هزار دستگاهی را خبر می دهد.

همان طور که اشاره شد مشخص نیست ایران خودرویی ها در دو ماهه پایانی سال چه فکرهایی برای تیراژ تولید و فروش هایما و تارا در ذهن دارند.