به گزارش اکو ایران، گمرک ایران از واردات قطعی حدود ۱۱ هزار و ۲۴۰ دستگاه خودروی سواری تا پایان سال ۱۴۰۲ خبر داد.

براساس اعلام گمرک ارزش خودروهای وساری وارد شده حول و حوش ۲۲۴ میلیون دلار بوده است.

آن طور که اطلاعات منتشر شده نشان می دهد خودروسازی سایپا در صدر جدول واردات خودرو قرار دارد. نارنجی های جاده مخصوص طی سال ۱۴۰۲ در مجموع نزدیک به دو هزار و ۳۵۰ دستگاه انواع خودروی سواری وارد کردند. ارزش گمرکی خودروهای وارد شده حول و حوش ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار برآورد می شود.

بررسی ها نشان می دهد خودروسازی سایپا که تمرکز خود را روی واردات محصولات برند چانگان قرار داده است به طور میانگین حدود ۱۲ هزار و ۳۰۰ دلار برای ورود هر دستگاه خودروی سواری هزینه کرده است.

ماموت خودرو بعد از سایپا در جایگاه دوم قرار دارد. این شرکت طی یک سال گذشته در مجموع نزدیک به هزار و ۱۴۵ دستگاه انواع خودروی سواری وارد کرده است. ماموت خودرویی ها برای واردات روی محصولات برند جتا برنامه ریزی کردند. جتا برند مشترک فولکس واگن آلمان و فاو (FAW) چین است.

آن طور که آمارها نشان می دهد ماموت خودرو برای واردات هزار و ۱۴۵ دستگاه خودروی سواری یاد شده حول و حوش ۲۴ میلیون و ۴۸۰ هزار دلار هزینه کرده است. بنابراین شاهد هستیم خودروهای وارد شده توسط این شرکت وارد کننده به طور میانگین حدود ۲۱ هزار و ۵۰۰ دلار قیمت داشته است.

سومین شرکت واردکننده خودرو نیز معین خودرو است. این شرکت واردکننده روی واردات محصولات دو برند فیات و تویوتا تمرکز کرده است. اطلاعات گمرک ایران نشان می دهد معین خودرویی ها در مجموع در بازه یکساله ۱۴۰۲ نزدیک به ۹۸۰ دستگاه خودروی سواری وارد کرده است.

ارزش واردان صورت گرفته توسط معین خودرو حول و حوش ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار تخمین زده شده است. به عبارت دیگر این شرکت وارد کننده برای واردات هر دستگاه خودروی سواری به طور میانگین نزدیک به ۲۲ هزار دلار هزینه کرده است.

با توجه به اینکه سقف قیمتی برای واردات خودرو در آیین نامه اجرایی ۲۰ هزار یورو در نظر گرفته شده اما گمرک ارزش واردات را بر اساس دلار اعلام کرده به نظر می رسد دو شرکت وارد کننده ماموت خودرو و معین خودرو سقف مورد نظر برای واردات خودرو را رعایت کرده اند. البته این احتمال هم وجود دارد که ارزش دلاری اعلام شده از سوی گمرک علاوه بر قیمت خودرو در مبدا شامل هزینه های متغرقه مرتبط با واردات خودرو و رسیدن خودروها به گمرک نیز باشد.

فراموش نکنیم در حالی حول و حوش ۱۱ هزار و ۲۴۰ دستگاه خودروی سواری در سال ۱۴۰۲ به کشور وارد شده است که در دوران وزارت رضا فاطمی امین، وزیر پیشین صمت، وعده ثبت سفارش ۲۰۰ هزار دستگاهی تا پایان خرداد ۱۴۰۲ داده شده بود.

هنوز مشخص نیست سیاست گذار برای سال جاری چه برنامه ای برای واردات خودرو دارد و چه تیراژی را هدف گذاری کرده است تنها مهدی ضیغمی، معاون وزیر صمت، از شرکت های واردکننده خواسته تا ۹ فروردین ۱۴۰۳ برآورد از نیاز ارزی خود برای واردات را در سال جاری به سازمان توسعه تجارت اعلام کنند. اما مدیران صمت توجه داشته باشند اگر به دنبال این هستند تا از مسیر واردات، سر و سامانی به بازار خودرو داده و قیمت را به کمک اهرم واردات مدیریت کنند، باید تیراژ واردات را به میزان قابل ملاحظه ای افزایش دهند.

پیش بینی می شود مدیران صمت اگر بخواهند با دست فرمان واردات ۱۴۰۲ در جاده ۱۴۰۳ برانند نمی توانند تاثیر مناسبی روی بازار خودرو داشته باشد.