به گزارش اکو ایران، سخنگوی شورای رقابت از آزادسازی قیمت خودروهای برقی خبر داد. آن طور که سپهر دادجوی توکلی گفت خودروهای برقی از شمول مصوبه 543 شورای رقابت که درباره قیمت گذاری خودرو بود، خارج شدند.

اعضای شورای رقابت به اتفاق آرا نسبت به خارج کردن بحث قیمت خودروهای برقی از شمول مصوبه 543 این شورا تصمیم گیری کردند.

زمستان سال گذشته شورای رقابت بار دیگر به پروسه قیمت گذاری محصولات تولیدی شرکت های خودروساز بازگشت. این شورا در بهمن سال1401 بازار خودرو را بررسی کرده و بر انحصاری بودن بازار خودروهای سواری تاکید کردند.   

استدلال اعضای شورای رقابت این بود که شاخص‌های تمرکز، تقاضای انباشته در بازار و ممنوعیت یا محدودیت واردات بر انحصاری بودن بازار خودروهای سواری تاکید می کنند. بنابراین شورای رقابت در مصوبه 543 خود این مساله را تصویب کرد.

ذیل مصوبه یاد شده که مختص خودروهای انحصاری است دستورالعملی نیز منتشر شد. این دستورالعمل نشان می دهد سازمان حمایت قیمت تمام شده خودرو را محاسبه و وزارت صمت به عنوان تنظیم گر فنی آن را به خودروسازان ابلاغ می‌کند.

اما حالا قیمت گذاری خودروهای برقی آزاد شده تا این مساله بتواند مشوقی باشد تا خودروسازان بیش از پیش در جاده برقی سازی حرکت کنند. الیته شرکت های خودروساز در گام اول مسیر واردات را در پیش خواهند گرفت و به تدریج نسبت به تولید محصولات برقی اقدام خواهند کرد.

برخی از تحلیلگران آزادسازی قیمت خودروهای برقی را مقدمه ای بر آزادسازی قیمت محصولات بنزین سوز می دانند. این دسته از تحلیلگران معتقدند وزارت صمت ازادسازی قیمت خودروهای برقی را به صورت پایلوت اجرا می کند اگر این مساله جواب دهد این امکان وجود دارد که به تدریج به سمت آزادسازی قیمت سایر محصولات تولیدی شرکت های خودروساز حرکت کنند.

آزادسازی قیمت خودرو در کوتاه مدت روی قیمت های بازاری خودرو اثر منفی گذاشته اما به تدریج با قوی شدن بنیه مالی خودروسازان و افزایش تیراژ نحنی قیمت خودرو در بازار نزولی می شود و متقاضیان به جای خرید از بازار راه خود را به سمت دفاتر فروش شرکت های خودروساز کج می کنند.