به گزارش اکو ایران، امیرحسین قاضی زاده هاشمی از ایده خود برای صنعت خودرو در صورت انتخاب شدن به عنوان رییس جمهور رونمایی کرد.

این نامزد ریاست جمهوری گفت ایران می تواند با همکاری کشورهای همسایه نسبت به تولید خودروی مشترک اقدام کند.

آن طور که قاضی زاده هاشمی گفت ایران می تواند با همکاری ترکیه، عراق و سوریه نسبت به تولید محصولات مشترک در حوزه خودرو اقدام کند.

کاندیدای ریاست جمهوری همچنین از مواهب تولید مشترک خودرو با کشورهای همسایه رونمایی کرد. قاضی زاده هاشمی تاکید کرد این اتفاق می تواند سبب شود تا شرکت های خودروساز به بازاری بزرگتر، با تنوع پلتفرمی بیشتر که منجر به تولید مدل های مختلف می شود دسترس داشته باشند.

همچنین کشورهای همسایه نیز به واسطه اینکه در تولید خودرو شریک هستند راحت­تر نسبت به خرید محصولات تولید مشترک خودروسازان اقدام کنند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری معتقد است این تولید خودروی مشترک می تواند اقتصاد حوزه خودرو را در مسیر رشد و پیشرفت قرار دهد.

قاضی زاده هاشمی تاکید می کند زمین همکاری های منطقه ای ایران با کشورهای همسایه بیشتر در مسائل امنیتی را شامل می شود اما باید زمین همکاری ها به سمت مسائل اقتصادی تغییر کند.

این کاندیدای ریاست جمهوری می گوید اگر سکان هدایت کشور را در دست گیرد زمین همکاری های مشترک با همسایگان را حول تجارت، بازار و تولید بنا می کند.

ایده قاضی زاده هاشمی روی کاغذ بد نیست و به نظر می رسد می تواند خودروسازی کشور را زیر و رو کند اما نباید فراموش کنیم که از میان کشورهایی که نام شان ذکر شده، سوریه و عراق صاحب صنعت خودرو نیستند.

ایران خودرو و سایپا در سال های گذشته تلاش هایی برای حضور در بازار خودروی هر دو کشور داشتند. ایجاد خط تولید در سوریه نیز از نمونه های بارز حضور در بازار خودروی این کشور عربی بود.

ترکیه نیز از مسیر همکاری با برندهای مطرح خودروسازی جهان و امکان ایجاد خطوط تولید این غول های خودروسازی در خاک خود توانسته هم بازار خودروی خود را تنظیم کند و هم تبدیل به یکی از صادر کننده مطرح در صنعت خودرو شود.  

بهتر بود قاضی زاده هاشمی به جای نگاه به بیرون و بهبود وضعیت خودروسازی کشور از مسیر توسعه همکاری با کشورهای همسایه ای که خود صاحب صنعت خودرو نیستند تلاش کند چهارچوب صنعت خودروی کشور را بهبود ببخشیده و در مسیر حل چالش هایی که شرکت های خودروساز با آن درگیر هستند که در سر لیست آن باید به دخالت های دولت در نحوه اداره شرکت های خودروساز اشاره کرد، حرکت کند و ایده های خود را برای این چالش ها مطرح کند.

همکاری برای تولید خودروی مشترک با کشورهای یاد شده، بخصوص سوریه و عراق، اگر نگوییم غیر ممکن باید بگوییم بسیار بعید است.