به گزارش اکو ایران، خودروسازان با شوک وزارت صمت برای تخصیص ارز، تعیین سهمیه مواد اولیه و سوخت مواجه شدند.

آن طور که مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت اعلام کرد شرکت های خودروساز و همچنین فعالان حاضر در زنجیره تامین قطعه چنانچه نسبت به ثبت اظهار تولید خود در سامانه جامع تجارت اقدام نکنند تامین ارز، تعیین سهمیه مواد اولیه و سوخت با چالش روبرو می شود.

مهرداد خسروی این مطلب را در قالب نامه ای به رییس انجمن خودروسازان، مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو و مدیران کل 31 استان کشور و جنوب کرمان ارسال کرده است.

تخصیص ارز از ابتدای سال جاری برای خودروسازان به کُندی اتفاق می افتاد و همین مساله سبب شد تا تولید خودرو بخصوص محصولات مونتاژی دو خودروساز بزرگ کشور و همچنین تولید شرکت های خودروساز خصوصی با چالش روبرو شود.

البته همان طور که در نامه مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت مشخص است تامین مواد اولیه نیز برای زنجیره خودروسازی وابسته به ثبت اظهار تولید شرکت های قطعه ساز در سامانه جامع تجارت است.

عدم تزریق به موقع مواد اولیه و همچنین ارز به شرکت های قطعه ساز به نوعی تولید محصولات پُرتقاضای شرکت های خودروساز را نیز به نوعی محدود می کند.

بنابراین اصرار وزارت صمت به رعایت کردن روند جدید تخصیص ارز و همچنین مواد اولیه و سوخت روی تیراژ تولید خودروسازان اثر منفی گذاشته و تا حدی فیتیله تولید آنها را پایین می کشد.

البته به نظر می رسد با توجه به ارزبری بالای شرکت های خودروساز خصوصی این مساله بیش از همه جاده تولید و عرضه خودروسازان خصوصی را باریک می کند.

در پایان نامه خسروی تاکید کرده است تمامی تبعات ناشی از عدم درج اطلاعات مربوطه بر عهده واحدهای تولیدی و متوجه آن اداره کل خواهد بود.

به نظر می رسد این اتفاق می تواند روی قیمت بازاری خودروهای مونتاژی تاثیر گذاشته و نمودار قیمتی آنها را افزایش دهد.

باید منتظر واکنش شرکت های خودروساز به نامه مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت باشیم.