به گزارش اکوایران، اردیبهشت سال جاری بود که غلامحسین محسنی اژه‌ای،‌ رئیس قوه قضائیه، به استان هرمزگان سفر کرد و در این سفر از بندر شهید رجایی و یکی از انبارهای اموال تملیکی بازدید کرد.

در این بازدید محسنی‌اژه‌ای توضیح داد که ماشین آلات حاضر در گمرک نیاز مبرم کشور است و باید هر چه زودتر از گمرکات ترخیص شوند. 

4 هزار خودرو در انتظار ترخیص

اکنون هم مجتبی قهرمانی،‌ رئیس کل دادگسری هرمزگان خبر داد که در اجرای ‌مصوبات سفر رئیس‌ قوه قضائیه، ‌‌مجدداً بازدیدی از حوزه بنادر، گمرکات و اموال تملیکی داشته و با توجه به پیگیری‌های دستگاه قضایی بخش عمده‌ای از تجهیزات و ماشین آلات راهسازی تعیین تکلیف شد.

او در رابطه با ارقام خودروهای ترخیصی توضیح داد:«50 اتوبوس شهری حدود سه سال است که در محوطه بندر شهید رجایی بندرعباس به صورت بلاتکلیف به حال خود رها شده بودند. با واردکننده تماس گرفتیم و قرار شد و 35 دستگاه به سرعت ترخیص شوند.»

قرمانی تاکید کرد که برای تسریع در ترخیص بیش از 4000 دستگاه خودرو سبک و سنگین موجود در گمرک شهید رجایی بندرعباس نیز دستورات ویژه قضایی صادر شده و متولیان امر مکلف شده‌اند، در حداقل زمان ممکن فرآیند ترخیص این خودروها انجام شود.»

تسریع روند ترخیص خودروهای سواری 

در این میان باید یادآور شد که از ابتدای سال حدود 15 هزار دستگاه خودرو نیز وارد کشور شده است. بر این اساس، مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت، چندی پیش اعلام کرد که روند واردات خودرو به امری عادی و روال، تبدیل شده و مشکلی به لحاظ ثبت سفارش وجود ندارد.

او در ادامه گفته بود:«در پنج ماهه گذشته در هر ماه به طور تقریبی عدد ثابتی خودرو وارد کشور شده است و از ابتدای امسال تاکنون نیز بیش از 15 هزار دستگاه خودرو ترخیص شده و نزدیک به 20 هزار دستگاه هم در گمرکات موجود است.»

البته باید به این نکته اشاره کرد که این خودروهای ترخیص‌شده مربوط به ثبت سفارش‌های سال گذشته است و واردکنندگان در سال جدید با مشکل ثبت سفارش همراه شدند. در این رابطه برخی از واردکنندگان مدعی بودند که یکی از مسئولان وزارت صمت جلوی ثبت‌سفارش واردکنندگان خودرو را گرفته است. اما پس از چند ماه وزارت صمت این ادعا را تکذیب و اعلام کرد که هیچ مانعی برای ثبت سفارش خودروهای وارداتی وجود ندارد.

با توجه به نکات ذکرشده و آمار ترخیص خودروهای سواری و همچنین اتوبوس‌های وارداتی از گمرکات کشور، این انتظار می‌رود که تا پایان سال روند ترخیص با همین سرعت ادامه یابد و این خودروها در خیابان‌های کشور حضور پررنگ‌تری داشته باشند.