به گزارش اکو ایران، بستیون T77 را می توان 400 میلیون تومان کمتر از قیمت سامانه ای در بازار خریداری کرد.

بررسی قیمت بازاری این خودروی کراس اوور وارداتی نشان می دهد در حالی که این محصول وارداتی چینی در مبدا با قیمت حدود دو میلیارد و 153 میلیون تومان در دسترس ثبت نام کنندگان در سامانه یکپارچه قرار گرفت شاهد هستیم که مشتریان بازاری این خودرو می توانند آن را با قیمتی حول و حوش یک میلیارد و 750 میلیون تومان خریداری کنند.

فاصله قیمتی معکوس میان بازار و مبدا گریبان برخی از محصولات وارداتی را گرفته است. کار تا جایی بالا گرفته است که برخی از شرکت های واردکننده برای اینکه بتوانند محصولات خود را بفروشند به سمت فروش قسطی بدون بهره رفته اند.

چندی پیش خبر آمد که جتا محصول وارداتی ماموت بصورت قسطی و بدون سود به مشتریان واگذار می شود. حالا نیز خبر رسید که بستیون T77 محصول برند فاو چین نیز به سرنوشتی مشابه دچار شده و متقاضیان می توانند این خودروی وارداتی را با قیمتی نزدیک به 400 میلیون تومان کمتر از قیمت اعلامی در سامانه یکپارچه فروش از بازار تهیه کنند.

البته این مساله محدود به خودروهای وارداتی نیست و شاهد هستیم که برخی از محصولات تولیدی خودروسازان مونتاژی نیز به این ویروس مبتلا شده و قیمت بازاری آنها از قیمت کارخانه ای پایین تر آمده است.

به نظر می رسد دلیل این مساله را باید در خروج سرمایه داران از بازار خودرو جست و جو کرد. بازار خودرو دیگر برای صاحبان نقدینگی جذاب نیست و آنها از بازار خودرو به سمت بازارهای دیگر کوچ کرده اند.

کاهش هیجان در بازار سبب حاکم شدن نگاه منطقی به معامله ها شده و دیگر مشتریان حاضر نیستند هر قیمتی را برای محصولات حاضر در بازار بپردازند.

بازگشت تحریم ها، افت تولید خودرو و ممنوعیت واردات سبب شده تا شاهد حضور صاحبان سرمایه در بازار خودرو باشیم. اما روندی که از سال گذشته آغاز و در نیمه اول سال جاری تشدید شد، باعث فرار سرمایه گذاران از بازار خودرو شد.

باید منتظر ماند و دید این وضعیت در نیمه دوم سال جاری نیز ادامه دارد با اینکه بازار خودرو به مسیر پیشین خود باز خواهد گشت؟