براساس اطلاعات منتشر شده در سایت کدال سازمان بورس سه خودروساز بزرگ کشور در مجموع بیش از 582 هزار دستگاه انواع خودروی سواری و وانت را تا پایان هشتمین ماه از سال جاری در خطوط تولید خود تکمیل کردند. تولید این تعداد خودرو به نسبت مدت مشابه سال گذشته از رشد حدود 5 درصدی حکایت دارد.

این میزان رشد تولید سالانه در شرایطی است که خودروسازان توانستند در تولید ماهانه نیز رشد بیش از 13 درصدی را تجربه کنند.

ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در مجموع طی یک ماهه آبان 1400 تولید نزدیک به 82 هزار دستگاه از محصولات خود را نهایی کردند. خودروسازان در اولین ماه از فصل پاییز حدود 72 هزار دستگاه خودرو تولید کردند.

حال به سراغ هر یک از سه  خودروساز بزرگ کشور برویم تا ببینیم در خطوط تولید آنها تا پایان آبان ماه چه گذشت؟

از ایران خودرو شروع می کنیم. خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص تا پایان دومین ماه از فصل پاییز تولید بیش از 282 هزار و 600 دستگاه از محصولات خود را نهایی کرد.

این میزان تولید در قیاس با تولید سال گذشته این خودروساز در همین بازه زمانی رشد تولیدی حدود یک درصدی را نشان می دهد.

اما غول آبی جاده مخصوص در تولید ماهانه خود نیز رشد تولید را در کارنامه ثبت کرده است. این خودروساز توانسته تولید خود در آبان به نسبت مهرماه امسال حدود 11 درصد رشد تولید را به خود دیده است.

ایران خودرویی ها تولید بیش از 40 هزار و 300 دستگاه خودرو را نهایی کردند. این میزان تولید حدود 4 هزار دستگاه بیشتر از تولید انجام شده در اولین ماه فصل پاییز است.

از ایران خودرو به سایپا می رویم تا ببنیم دیگر خودروساز بزرگ کشور در تولید چه روندی را طی هشت ماهی که از سال جاری گذشته به خود دیده است.

خودروساز ساکن کیلومتر 15 جاده مخصوص توانسته رشد تولید بیش از 5 درصدی را در آمار تولید سالانه خود به نسبت مدت مشابه پارسال ثبت کرده است.

نارنجی های جاده مخصوص تا پایان آبان ماه سال 1400 نزدیک به 221 هزار دستگاه خودرو تولید کردند. این در حالیست که این خودروساز تا پایان آبان ماه 99 حدود 209 هزار و 500 دستگاه خودرو را در خطوط تولید خود نهایی کردند.

غول نارنجی جاده مخصوص در تولید ماهانه خود نیز رشد تولید را تجریه کرده است.

این خودروساز در آبان ماه تولید بیش از 29 هزار و 500 دستگاه از انواع محصولات خود را نهایی کرد. این میزان تولید با توجه به تولید حدود 27 هزار دستگاهی در مهر امسال رشدی حدود 9 درصدی را در کارنامه سایپایی ها درج کرده است.

حال به سراغ پارس خودرو به عنوان سومین خودروساز بزرگ کشور و زیر مجموعه خودروسازی سایپا می رویم.

پارس خودرویی ها تا پایان دومین ماه از فصل پاییز تولید نزدیک به 78 هزار و 700 دستگاهی را نهایی کردند. این میزان تولید با توجه به تولید حدود 66 هزار دستگاهی در همین بازه زمانی در سال گذشته از رشد سالانه 19 درصدی حکایت دارد.

اما آمار تولید ماهانه پارس خودرو از این هم بهتر است. پارس خودرویی ها توانسته اند تولید خود را در آبان  به نسبت مهرماه امسال حدود 37 درصد رشد دهند.

این خودروساز در مهرماه امسال بیش از 8 هزار و 700 دستگاه انواع محصولات خود را در خطوط تولید نهایی کرد. این میزان تولید با رشد حدود 3 هزار و 200 دستگاهی در آبان ماه به حدود 11 هزار و 900 دستگاه رسید.