طبق روال معمول ستاد تنظیم بازار فردا جلسه هفتگی دارد دو طرف عرضه و تقاضای خودرو منتظر هستند بلکه اصلاح قیمت خودرو در دستورکار این ستاد قرار گیرد. شرکت های خودروساز و مصرف کنندگان امیدوارند بعد از گذشته نزدیک به یک ماه بالاخره اصلاح قیمت خودرو تعیین تکلیف شود.

اما با توجه به اظهارنظرهای مختلفی که طی این مدت در ارتباط با اصلاح قیمت خودرو مطرح شده است به نظر می رسد جمع بندی در این زمینه اتفاق نیفتاده و اختلاف نظر میان اعضای ستاد تنظیم بازار همچنان پابرجاست.

صحبت های مجید عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار که اوایل هفته جاری منتشر شد به نوعی از یکی از نقشه های راه برای عرضه خودرو و به دنبال آن اصلاح قیمت ها رونمایی کرد.

رییس سازمان بورس در حاشیه نشست با تشکل‌های بخش خصوصی بازار سرمایه اعلام کرد برخی از خودروهای  لاکچری که عمدتا داخلی و مونتاژی هستند و حساسیت قیمتی روی آن‌ها وجود ندارد به تدریج وارد بورس می‌شوند، اما برای بقیه خودرو‌ها برنامه‌ای نداریم. این مسیر در میان اعضای ستاد تنظیم طرفدارانی دارد و به نظر می رسد با توجه به صحبت های  عشقی بار دیگر محصولات شرکت های خودروساز به دو دسته کم تیراژ (به قول رییس سازمان بورس لاکچری) و پرتیراژ تقسیم شود.

اما هستند اعضایی از ستاد تنظیم بازار که چندان علاقه ای به مسیر یاد شده ندارند. شاهد مثال آن را می توان صحبت های مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست.

صادقی نیارکی گفت: موضوع عرضه خودرو در بورس که از سوی سازمان بورس و بورس کالا پیشنهاد شده است به خودروهای غیر مشمول که بخش خاصی از جامعه متقاضی آن می باشد، بر می گردد.

معاون امور صنایع وزیر صمت تاکید کرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در هیچ مقطعی پیشنهادی برای عرضه خودرو در بورس نداشته است و این طرحی بود که در ابتدا برخی نمایندگان مجلس مطرح کرده‌اند و در ادامه شرکت بورس کالا به این موضوع ورود کرد.

این مقام مسئول در وزارت صمت تصریح کرد: البته همین عرضه در بورس نیز باید مورد کار کارشناسی قرار بگیرد و مشخص شود که آیا در کشورهای توسعه یافته دنیا نیز عرضه در بورس برای خودرو انجام می شود یا خیر؟

صادقی نیارکی گفت: از سوی دیگر باید فواید و مزایای عرضه خودرو در بورس برای مردم، مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز مشخص شود.

با توجه به مخالفت ضمنی سیاست گذار خودرویی در ارتباط با عرضه بخشی از خودروها (کم تیراژها) از مسیر بورس کالا مشخص است که برخی از اعضا به رغم اینکه مسیر جایگزینی مطرح نمی کنند، این مسیر را مفید نمی دانند.

با توجه به تداوم اختلاف نظرها دو سناریو برای جلسه فردا ستاد تنظیم بازار قابل پیش بینی است. سناریو اول اینکه بحث قیمت گذاری خودرو فردا جایی در دستور کار ستاد تنظیم بازار نداشته باشد و همچنان خودروسازان و مصرف کنندگان را چشم انتظار نگه دارد.

سناریو دوم تعیین درصدی برای افزایش قیمت خودرو خواهد بود که با توجه به وتوی افزایش قیمت پیشین از سوی ابراهیم رییسی رییس جمهور درصدهای تعیین شده کمتر از درصدهای پیشین برآورد می شود.   

بنابراین هر کدام از دو سناریوی یاد شده اتفاق بیفتد باز هم شاهد هستیم که تصمیم اساسی برای قیمت گذاری خودرو گرفته نخواهد شد.