به گزارش اکوایران، اتحادیه اروپا و فرانسه توافق بهتری برای ایران پیش‌بینی نمی‌کنند.

پیشنهاد دیگری روی میز نیست

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، دولت فرانسه روز دوشنبه اعلام کرد پیشنهاد بهتری برای ایران برای احیای توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی وجود نخواهد داشت و این به تهران بستگی دارد که هم‌اکنون با هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا برای گفت‌وگوها تصمیم بگیرد.

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به خبرنگاران گفته: «پیشنهاد بهتری روی میز نخواهد بود و این به ایران بستگی دارد که تصمیمات درستی برای رفع بن‌بست کنونی اتخاذ کند».

 جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، انتظارات برای دستیابی به موفقیت در توافق هسته ای ایران را در مجمع عمومی سازمان ملل در هفته جاری کاهش داد و گفت که او معتقد نیست دیدار با ابراهیم رئیسی، مثمر ثمر باشد.

بورل در مصاحبه ای با پالیتیکو در حاشیه مجمع عمومی گفت که اتحادیه اروپا همه طرف ها را تحت فشار قرار داده است تا در روند بازگرداندن توافق هسته ای 2015  «10 متر پایانی را پشت سر بگذاریم». اما او گفت که در بحبوحه مذاکرات جاری به رهبری اتحادیه اروپا هیچ پیشرفت عمده ای را به زودی در این موضوع پیش بینی نمی کند.

به گفته بورل:  «در سه ماه گذشته، تعامل و روند چندمرحله‌ای رو به پیشرفت داشت و فعالیت طرف‌ها نتیجه را بهبود می‌بخشید. اما در هفته‌های گذشته، چنین نبود و اکنون در بن‌بستیم و متوقف شده‌ایم». او ادعا کرده: «آخرین درخواست طرف ایرانی در برابر پیشنهاد اخیر، دقیقاً اصرار برای توافق نبود و اگر قرار باشد که امروز بگویم آیا در این هفته تحول خاصی رخ خواهد داد یا نه، جوابم این است که گمان نمی‌کنم.».

موضع مشترک اروپایی

دیپلمات‌های غربی گفته‌اند در حال حاضر هیچ مذاکره فعالی وجود ندارد و بعید است که پیشرفتی در مذاکرات تا پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در نوامبر اتفاق بیفتد. آنها ایران را به عقب نشینی در مذاکرات متهم کرده اند، چیزی که تهران آن را رد می کند.

Catherine-Colonna-who-is-the-new-Minister-of-Foreign-Affairs

این در شرایطی است که روز گذشته محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته بود نشانه‌هایی وجود دارد که آژانس بین المللی انرژی اتمی قصد دارد پرونده این سه سایت را ببندد... امیدواریم آنها صادق باشند و زمان بیشتری را برای تحت فشار قرار دادن ایران تلف نکنند.

تاکنون مقامات اروپایی سرسختانه تاکید داشته‌‌اند که ایران باید پاسخ‌های معتبری به سؤالات [ادعایی] آژانس بدهد. کولونا در این رابطه گفت که ایالات متحده و شرکای اروپایی آن در مورد این مسئله  موضع یکسانی دارند.

عدم علاقه به توافقی دوساله

هم‌چنین اظهارات دیشب بورل واکنش میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای را را برانگیخته که که در توییتر نوشت: «اتهام‌زنی و گرفتن انگشت اتهام [به سمت ایران] گویا به نشانه‌ای برای به بن‌بست خوردن مذاکرات وین تبدیل شده است. اگر چنین چیزی هم باشد (بن‌بست در مذاکرات)، معلول عوامل متعددی است». او در ادامه افزود: «تلاش‌ها برای انداختن تمام تقصیرها گردن ایران، منصفانه و عادلانه نیست. مذاکرات، بیش از حد بر وضعیت سیاسی داخل یکی از طرف‌های شرکت‌کننده در مذاکرات (آمریکا) وابسته شده است».

mikhail-ulyanov-resident-representative-of-the-russian-federation-on-his-phone-big

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، که مقرر است روز چهارشنبه در جمع رهبران جهان در سازمان ملل سخنرانی ‌کند، روز یکشنبه گفته بود که ایران در احیای توافق هسته‌ای جدی خواهد بود، به شرط آن‌که تضمین‌هایی وجود داشته باشد که ایالات متحده، به مانند دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، دوباره از توافق خارج نخواهد شد.

دیپلمات‌ها به رویترز گفتند که ایالات متحده تضمین‌های خاصی را برای مدت 2.5 سال ارائه کرده است، اما نمی‌تواند فراتر از آن عمل کند. یک منبع نزدیک به تیم هسته ای ایران گفت که تهران علاقه خود را به احیای توافقی که فقط دو سال دوام می آورد از دست داده است. این منبع گفت: «برنامه هسته ای ما هر روز در حال پیشرفت است و این زمان به نفع ماست. بگذارید نگران آن باشند».