به گزارش اکوایران، اتحادیه اروپا 8 نفر را به اتهام استفاده روسیه از پهپاد ایرانی تحریم می کند.

سه دیپلمات اروپایی به خبرگزاری رویترز  گفتند که دولت های اتحادیه اروپا به طور موقت با اعمال تحریم‌ها علیه هشت فرد و نهاد به اتهام استفاده از پهپادهای ساخت ایران در حملات روسیه به اوکراین موافقت کرده‌اند.

اوکراین طی هفته‌های اخیر مدعی شده که روسیه برای حملات خود از پهپادهای شاهد-136 ساخت ایران استفاده می‌کند. ایران تحویل هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه را تکذیب می‌کند، اما کرملین تاکنون در این باره اظهار نظر صریحی نداشته است.

کارشناسان تحریم از 27 عضو اتحادیه اروپا در نشست روز چهارشنبه با این فهرست موافقت کردند و در نشستی که قرار است بعدازظهر امروز برگزار شود، در اختیار سفرای کشورها قرار خواهد گرفت.

دولت‌های اتحادیه اروپا تا صبح روز پنجشنبه فرصت دارند درباره تصویب این تحریم‌ها تصمیم بگیرند. هدف این است که پیش از برگزاری نشست رهبران در بروکسل که اواخر روز آغاز می‌شود، بر سر این بسته به توافق برسند.

سخنگوی کمیسیون اروپا گفته توافق سیاسی گسترده‌ای از سوی وزرای خارجه در نشست روز دوشنبه در لوکزامبورگ وجود داشت که اتحادیه اروپا باید به سرعت واکنش نشان دهد. سخنگوی اتحادیه اروپا در کنفرانس خبری روزانه اتحادیه اروپا  ادعا کرد: «اکنون که ما شواهد کافی خود را جمع‌آوری کرده ایم، کار در شورا با هدف پاسخگویی شفاف، سریع و قاطع ادامه دارد». رویترز روز سه‌شنبه هم مدعی شده بود ایران درصدد است علاوه بر پهپادهای بیش‌تر، موشک‌های زمین به زمین نیز در اختیار روسیه قرار دهد. با این همه مقامات ایرانی هر گونه مداخله در جنگ اوکراین را تکذیب کرده‌اند.

روزنامه گاردین هم در گزارش خود متذکر شده اتحادیه اروپا قصد دارد سه مقام ارشد نظامی از جمله سرلشکر محمد حسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران را هدف قرار دهد که به ادعای آن‌ها نقش اساسی در همکاری دفاعی ایران با روسیه ایفا می‌کنند. همچنین سردار سید حجت‌الله قریشی، مسئول تامین و تحقیقات وزارت دفاع ایران، و سرتیپ سعید آقاجانی، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در این فهرست قرار دارند.