به گزارش اکوایران، "احتمال پیروزی ائتلاف راست تحت رهبری نتانیاهو"، "ادعای آمادگی حمله ایران به ریاض"، "انتخاب سخت صربستان میان مسکو و بروکسل"، "ادامه مناقشات بر سر نورداستریم:، "رقابت بایدن با رقیب بالقوه در کارزار 2024"، "ادامه میانجی‌گری میان ایران و عربستان" و "تداوم لفاظی‌های پیونگ‌یانگ" سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

در انتظار بازگشت «بی‌بی»؛ احتمال پیروزی ائتلاف راست تحت رهبری نتانیاهو

براساس داده های اولیه در ارتباط با کارزار پارلمانی اسرائیل، حزب تحت حمایت بنیامین نتانیاهو فعلا توانسته در قیاس با سایر جریان های دیگر، اکثریت نسبی را از ان خود کند.گفته می شود حزب لیکود 30 تا 31 کرسی، و احزاب راست گرای افراطی 15 کرسی را از آن خود کردند. حزب تحت رهبری یائیر لاپید و بنی گانتز در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.الجزیره به نقل از اطلاعات خروجی رسانه های اسرائیل نوشته که نتانیاهو که برای مدتی طولاتی قدرت را از آن خود کرده بود می بایست بین61 تا 62 کرسی از 120 کرسی کنست را از آن خود کند. با این همه نتایج  مقدماتی می تواند با نتایج نهایی که تا آخرهفته مشخص می شود، متفاوت باشد.اما فعلا حزب لیکود توانسته نمایش قوی از قدرت خود را ترسیم کند.گمان می رود در صورت تداوم افزیش آرای نتانیاهو ، حزب تحت رهبری اش بتوانند با احزاب افراطی او=ئتلاف کرده و بدین طریق  کابینه را تعریف کنند.هرچند قضاوت در این باب هنوز زود است.اسرائیلی ها روز سه شنبه در پنجمین انتخاب پارلمانی از سال 2019 حضور یافتند. داده های اولیه حاکی از بالاترین میزان مشارکت در بیش از دو دهه اخیر است. امروز اسرائیلی ها امیدوارند بدین طریق به بن بست سیاسی حاکم پایان دهند. به نوشته آسوشیدتدپرس، این بار نیز حضور بنیامین نتانیاهو حاشیه ساز شده است هرچند بحث هایی نیز در باب تلاش « بی بی» برای مشارمت با ایتامار بن گویر نیز افزایش یافته؛ چهره ای رادیکال و وابسته به جناح راست افراطی. مقام های انتخاباتی گفته اند که تا ساعت 6 بعد از ظهر به وقت محلی، چهار ساعت قبل از بسته شدن صندوق های رای گیری، مشارکت به میزان 57.7 بوده است، بالاترین میزان مشارکتی که از سال 1999 در تاریخ سرزمین های اشغالی ثبت شده است.در این کارزار رقیب اصلی نتانیاهو یائیر لاپید، نخست وزیر موقت است که چهره است میانه رو. همانی که نسبت به اتحاد میان ناسیونالیست های رادیکال و مذهبی های افرطی در صورت بازگشت نتانیاهو هشدار داده است.

ادعای وال استریت ژورنال مبنی بر حمله ایران به ریاض؛ ارتش آمریکا به حالت آماده باش درآمد

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات عربستان و آمریکایی مدعی شد که ریاض اطلاعاتی درباره یک حمله قریب الوقوع از جانب ایران به اهدافی در خاک عربستان را با ایالات متحده به اشتراک گذاشته است. طبق ادعای فوق پس از این هشدار سعودی ارتش آمریکا در خاورمیانه به حالت آماده باش در آمده است.خبرگزاری انتخابات با انتشار این خبر نوشت، مقامات مذکور مدعی شدند در پی صدور این هشدار، عربستان، ایالات متحده و چند کشور دیگر همسایه سطح آماده باش نیروهای نظامی خود را افزایش داده اند. مقامات مورد اشاره در گزارش وال استریت ژورنال جزییات بیشتری از این هشدار اطلاعاتی سعودی ارائه نکرده‌اند. وال استریت ژورنال همچنین به نقل از مقامات سعودی مدعی شد ایران قرار است حملاتی را هم به عربستان و هم به اربیل در عراق انجام دهد تا توجه‌ها را از ناآرامی های داخلی منحرف کند.یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در این باره گفت: ما نگران این تهدید هستیم و از کانال های نظامی و اطلاعاتی با مقامات سعودی دائما در ارتباطیم.روزنامه وال استریت ژورنال در ادامه گزارش خود به حملات متعدد ایران در چند وقت اخیر به مواضع گروهک‌های تروریستی در شمال عراق اشاره کرده است.

آلمان: صربستان باید میان مسکو و بروکسل انتخاب کند

در میانه گزارش رسانه ها مبنی بر این که بلگراد ارتش خود را به دلیل افزایش تنش ها در کوزوو به حالت آماده باش قرار داده است، آلمان اعلام کرد که صربستان باید تصمیم بگیرد که آیا می خواهد به اتحادیه اروپا بپیوندد یا رابطه عمیق تری با روسیه تعریف کند.به نوشته گاردین، دو روز قبل از نشست سران بالکان غربی در برلین با هدف تقویت روابط با شش کشور منطقه، یک مقام ارشد آلمانی گفت که صربستان باید تصمیم بگیرد که کنار مسکو قرار می گیرد یا اروپا.این مقام که نخواست نامش فاش شود گفت« نیاز به تصمیم گیری در این باره لازم است. رابطه با صربستان پیچید تر شده است.رابطه با صربستان امروز در سایه قرار دارد». این مقام آلمانی در ادامه خاطر نشان کرد که برلین از زمانی که وزیر خارجه صربستان ماه گذشته توافقنامه ای را با همتای روس خود امضا کرد، برلین را ناامید کرده است.

تکرار اتهام حمله بریتانیا به خطوط لوله نورد استریم؛ روسیه خواهان ورود ناتو به میدان نبرد اوکراین است؟

روسیه بار دیگر بریتانیا را به مشارکت در حمله به خطوط لوله گاز زیردریایی نورد استریم متهم کرد و گفت که درحال بررسی اقداهای بعدی جهت مقابله با این اقدام خرابکارانه هستیم. به نوشته الجزیره، سخنگوی کرملین روز سه شنبه بدون ارائه مردکی در راستای اثبات ادعای خود به خبرنگاران گفت که سرویس های اطلاعاتی روسیه داده هایی دارد که نشان می دهد کارشناسان نظامی بریتانیا این حمله را هدایت و همانگ کرده اند.او در ادامه خاطر نشان کرد که چنین کنشی را نمی توان نادیده گرفت. از همین رو کرملین در حال بررسی مراحل بعدی است و پرونده را رها نخواهد کرد. اظهارات سخنگوی کرملین پس از آن ایراد شد که وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای نظامی دریایی بریتانیا بخش هایی از خطوط لوله نوردیم استریم1 و 2 را در ماه سپتامبر منفجر کرده اند؛ رخدادی که به ادعای روسیه موجب نشت گاز به سواحل دانمارک و سوئد شد.

رقابت بایدن با رقیب بالقوه اش در کارزار 2024

جو بایدن هفت روز قبل از انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا، به فلوریدا رفت تا برنامه های مراقبت بهداشتی دموکرات ها را اعلام کرده و همزمان برنامه رقیب بالقوه جمهوری خواه خود یعنی ران دیسانتیس را در یک رویداد تبلیغاتی به چالش بکشد. به نوشته خبرگزاری رویترز، بایدن در اولین رویداد سیاسی خود در ایالتی که سال 2020 شکست خورد، دستانتیس، فرماندار جمهوری خواه فلوریدا را در جریان یک نشست تبلیغاتی برای نامزد دموکرات ها جهت فرمانداری هدف قرار داد و سپس در یک گردهمایی برای جذب حمایت مالی حضور یافت.مقام های دولت بایدن به رویترز گفتند که انتظار می رود بایدن مواضع دیسانتیس را به شکلی هدفمند هدف حملاتش قرار دهد. بایدن و دیسانتیس در باب مسائل متعددی از جمله واکسن کووید 19 و سقط جنین با یکدیگر درگیر شده اند.

لفاظی های آتشین پیونگ یانگ؛ واشنگتن و سئول هدف حمله هسته ای کره شمالی؟

کره شمالی به شکلی ضمنی در باب استفاده از سلاح های هسته ای برای وادار کردن آمریکا و کره جنوبی جهت پرداخت بهایی بالادر تاریخ به واسطه اعمالشان هشدار داد.به نوشته آسوشیتدپرس، هدف از تشدید لفاظی های آتشین این کشور هراس از رزمایش های نظامی رقبایش در مقیاسی وسیع است.خصومت هادر شبه جزیره کره در ماه های اخیر افزایش یافته است و کره شمالی مجموعه ای از موشک ها با قابلیت حمل کلاهک هسته ای را آزمایش کرد و قانونی تصویب کرده که اجازه استفاده پیشگیرانه از سلاح های هسته ای در طیف وسیعی از موقعیت ها را می دهد. برخی از کارشناسان هنوز تردید دارند که کره شمالی بتواند برای استفاده از تسلیحات هسته ای در برابر آمریکا و کره جنوبی پیش قدم شود. کره شمالی استدلال کرده است که آزمایش های تسلیحاتی اخیر این کشور به منظور هشدار دادن به واشنگتن و سئول در باب سلسله رزمایش های نظامی مشترکشان است. 

پوتین بازگشت به توافق غلات را مشروط کرد

پوتین به رئیس جمهوری ترکیه گفته است که مسکو از سرگیری قراردادی را بررسی می کند که براساس آن صادرات غلات از بنادر دریایی اوکراین انجام پذیر شود مشروط بر آن که کی یف در این باب تضمین های واقعی و لازم را ارائه دهد. به نوشته الجزیره، پس از آن که روسیه توافق صادرات غلات را معلق کرد، روسای جمهوری روسیه و ترکیه با یکدیگر تماس تلفنی داشتند. کرملین بعد از این رایزنی بیانیه ای منتشر کرد و در آن نوشت که پوتین به اردوغان گفته است که به دنبال تضمین های واقعی از کی یف در باب رعایت دقیق توافق استانبول است بالاخص در باب عدم استفاده از کریدورهای بشردوستانه برای اهداف نظامی.کرملین همچنین اعلام کرده که تحقیقات در باب حمله های پهپادی ادعایی به بندر سواستوپل کریمه را تکمیل خواهد کرد.

خیز  رهبران چپ کارائیب برای تعمیق روابط سیاسی- امنیتی

 روسای جمهور کلمبیا و ونزوئلا برای اولین بار پس از سال ها با یکدیگر دیدار کردند چرا که دو کشور همسایه همچنان به ترمیم روابط خود و تلاش برای تعمیق روابط اقتصادی شان ادامه می دهند. به نوشته الجزیره، مذاکرات در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا میان دو رئیس جمهوری چپ گرا انجام شد آن هم تنها چند هفته پس از بازگشایی گذرگاه های مرزی کلیدی و مشترک دو کشور.رئیس جمهوری کلمبیا که ماه اوت به قدرت رسید وعده داده بود تا روابط این کشور با ونزوئلا را که در سال 2019 به واسطه تنش های سیاسی و مسائل امنیتی در امتداد مرز قطع شده بود را احیا کند. دفتر رئیس جمهوری کلمبیا قبل از رایزنی ها دو رهبر اعلام کرد که دو رئیس جمهوری در باب روابط دوجانبه، بازگشایی مرزها، ادغام ونزوئلا در سیستم های حقوق بشر آمریکایی گفتگو خواهند کرد. این نشست همچنین به عنوان بخش از تلاش ها برای تقویت اقتصاد منطقه و حفاظت از آمازون برگزار می شود.

رئیسی، درباره منطقه قفقاز هستیم

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در نشست خبری مشترک خود با نخست وزیر ارمنستان با بیان اینکه تردیدی ندارم این سفر به ارتقاء روابط دو کشور منجر می‌شود، گفت: منطقه قفقاز بخشی از تاریخ، تمدن و فرهنگ ایرانی است و ما نسبت به منطقه قفقاز حساس هستیم. امنیت و صلح در قفقاز برای ایران بسیار اهمیت دارد. ما در مذاکرات امروز به این نتیجه رسیدیم که حل مسائل منطقه باید به دست کشورهای منطقه باشد و مداخله بیگانگان نه تنها مشکلات را حل نمی‌کند بلکه مشکلاتی ایجاد می‌کند.او تاکید کرد: ظرفیت‌های قفقاز می‌تواند امنیت و صلح پایدار را در این منطقه تضمین کند. امیدواریم در این نشست با توافقاتی که انجام شده است گام‌های قابل توجهی در جهت ارتقای روابط دو کشور برداشته شود.

عراق به میانجیگری میان ایران و عربستان ادامه می‌دهد

عبداللطیف رشید، رئیس جمهور جدید عراق، در گفت وگو با شبکه قطری الجزیره گفت که کشورش به میانجیگری میان عربستان و ایران ادامه می دهد و نشست ها ادامه دارد اما نتایج در دست دو کشور است.پیش از این علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر انقلاب در امور بین الملل، در گفت وگو با شبکه المیادین درخصوص روابط ایران و عربستان  تاکید کرده بود که ما همسایه عربستان هستیم و باید با هم همزیستی کنیم؛ بنابراین سفارتخانه‌های دو کشور باید فعال باشند تا مشکل از طریق بهتری حل شوند.ولایتی اضافه کرده بود که ما همچنین از کشور دوست و برادر، عراق، حمایت می‌کنیم و امیدواریم نقش تاریخی این کشور بازگردانده شود.بر اساس این گزارش، ایران و عربستان تا کنون پنج دور مذاکرات در بغداد برگزار کردند و قرار است دور ششم نیز برگزار شود.