به گزارش اکوایران، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، در آستانه بازگشت به قدرت است و روز چهارشنبه گفت که اردوگاه راست‌گرای او در آستانه پیروزی قاطع در انتخابات است.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، با شمارش تقریباً 70 درصد آرا، لیکود محافظه‌کار نتانیاهو و متحدان مذهبی و راست افراطی احتمالی آن توانستند اکثریت پارلمان را در دست بگیرند. به نظر می‌رسد ائتلاف کوتاه‌مدت حاکم به رهبری یائیر لاپید که عمدتاً به چپ میانه تمایل دارند در حال فروپاشی است.

صبح امروز، نتانیاهو با چهره‌ای خندان به هوادارانش در ستاد انتخاباتی حزب لیکود گفت: «ما رای اعتماد عظیمی از اسرائیلی‌ها به دست آوردیم. ما در آستانه یک پیروزی بسیار بزرگ هستیم.»

نتانیاهو که پس از هفته‌ها مبارزات انتخاباتی در سراسر کشور، با صدایی خش گرفته صحبت می‌کرد، متعهد شد کابینه‌ای باثبات تشکیل دهد، در حالی که جمعیت صدای او را با خواندن «بی‌بی، پادشاه اسرائیل» قطع می‌کردند.

اگرچه ممکن است با شمارش بیش‌تر آرا، چشم‌انداز نهایی تغییر کند، اما آمار اولیه نشان داد نتانیاهو  که رهبری یک بلوک چهار حزبی را بر عهده دارد –و به دلیل فسادی که او آن را انکار می کند، باید محاکمه شود- 67 کرسی از 120 کرسی کنست را به خود اختصاص داده است.

رکورد 12 سال نخست‌وزیری متوالی نتانیاهو –به عنوان طولانی‌ترین دوره صدارت در اسرائیل- در ژوئن 2021 به پایان رسید، زمانی که لاپید میانه‌رو موفق شد یک دولت ائتلافی متشکل از لیبرال‌ها، راست‌ها و احزاب عربی را تشکیل دهد. اما این اتحاد شکننده یک سال پس از آغاز به کار خود از بین رفت. لاپید تاکنون از پذیرش شکست در انتخابات خودداری کرده و گفته که تا شمارش نهایی صبر خواهد کرد.

پنجمین انتخابات اسرائیل در طول کم‌تر از چهار سال گذشته تحت سلطه شخصیت ویژه نتانیاهو قرار داشت که مشاجرات حقوقی او از سال 2019 به بن بست سیستم سیاسی اسرائیل دامن زده و شکاف بین حامیان و مخالفان او را عمیق‌تر کرده است.

در حال حاضر کمپین ایتامار بن گویر حامی آتشین شهرک‌نشینان کرانه باختری و لیست افراطی ناسیونالیست صهیونیسم مذهبی فضا را تحت تاثیر قرار داده و اکنون سومین حزب بزرگ کنت به شمار می‌رود. نتانیاهو روی حمایت بن گویر و رهبر راست افراطی بزالل اسموتریچ حساب باز کرده است. با این حال چشم‌انداز حضور بن‌گویر در قدرت، متحدان اسرائیل از جمله  واشنگتن را نگران کرده است. او یکی از اعضای سابق کاخ  است -گروهی که در لیست تروریستی اسرائیل و ایالات متحده قرار داشته و یک بار به دلیل تحریک نژادپرستانه محکوم شده بود.

نتانیاهو که در سال 2020 روابط دیپلماتیک رسمی با امارات متحده عربی و بحرین برقرار کرد، در تلاشی آشکار برای از بین بردن ترس‌ها در مدعی شده که رهبری او مسئولانه عمل خواهد کرد و از «ماجراجویی‌های غیرضروری» اجتناب و «دایره صلح» را گسترش خواهد داد. ادعاهایی که به نظر می‌رسد تنها برای خاموش کردن مخالفان کاربرد دارد.

با این وجود، بازگشت احتمالی او شک و تردید را میان فلسطینی‌هایی تقویت کرده که در این پندارند که راه‌حل سیاسی برای حل مناقشات و کنترل خشونت‌های فزاینده در کرانه باختری اشغالی، احتمالاً وجود دارد.