به گزارش اکوایران، "ایران و عربستان در مسیر دیپلماتیک"، "تروریستی خواندن دولت روسیه از سوی پارلمان اروپا"، "هدف قرار گرفتن پایگاه روسیه توسط ترکیه"، مخالفت پارلمان بریتانیا با برگزاری رفراندم مجدد در اسکاتلند"، "واکنش رابرت مالی به اقدام هسته‌ای اخیر ایران"، "جنجال‌های بی‌پایان رئیس‌جمهور لهستان" و "تحریم‌های جدید علیه مقامات ایرانی" سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

ارتش ترکیه پایگاه روسیه در سوریه را هدف قرار داد

ارتش ترکیه روز چهارشنبه ۲۳ در عملیاتی پهپادی، مناطقی از استان حسکه در شمال شرق سوریه را هدف قرار داد. در جریان این عملیات، یک پایگاه نظامی روسیه در این استان هم هدف حمله قرار گرفته است. این حمله پهپادی در حالی انجام شده که ارتش ترکیه از روز یک‌شنبه عملیات «پنجه شمشیر» را علیه مواضع کردها در شمال عراق و سوریه آغاز کرده است. پیش از این آمریکا و روسیه از اردوغان خواسته بودند تا در این رابطه از خود خویشتن‌داری نشان دهد.

پارلمان اروپا روسی را "دولت حامی تروریسم" معرفی کرد

پارلمان اتحادیه اروپا با تصویب قطعنامه‌ای روسیه را به منزله "دولتی که تروریسم را تشویق می‌کند" در فهرست کشورهای تروریستی قرار داد.پارلمان اروپا با رأی اکثریت موافق ۴۹۴ نماینده "حملات و اعمال خشونت‌بار عمدی" مسکو علیه غیرنظامیان اوکراین را محکوم کرد.

در این قطعنامه آمده است که قرار دادن یک کشور در این فهرست به منزله "دولتی که مشوق و حمایت‌گر تروریسم" است می‌تواند موجب اقدامات محدودکننده شود و بر روابط اتحادیه اروپا با کشورهای موجود در این فهرست تأثیر بگذارد. نمایندگان پارلمان اروپا در استدلال این قطعنامه خود به اقدامات نیروهای مسلح روسیه در جنگ تجاوزگرانه خود علیه اوکراین اشاره می‌کنند که به طور فزاینده‌ای اهداف غیرنظامی مانند زیرساخت‌های انرژی، بیمارستان‌ها و مدارس را هدف قرار می‌دهد نقض شدید قوانین بین‌المللی است.

جنجال‌های بی‌پایان آقای رئیس‌جمهور

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر ملی‌گرای مجارستان، با انداختن یک شال فوتبال مزین به نقشه «بزرگ» کشورش، رومانی و اوکراین را خشمگین کرده است. این تصویر روی شال «مجارستان بزرگ» را نشان می‌دهد - قلمرو امپراتوری قدیمی مجارستان که قبل از شکست پادشاهی اتریش-مجارستان در جنگ جهانی اول وجود داشت.

این کار باعث خشم و ناراحتی همسایگان شرقی مجارستان شده است. رومانی در پیامی به سفیر مجارستان در بخارست، «ناخشنودی شدید» خود را ابراز کرده است. اوکراین هم خواستار عذرخواهی رسمی شده است.

دادگاه بریتانیا با برگزاری دوباره همه‌پرسی استقلال اسکاتلند مخالفت کرد

دادگاه عالی بریتانیا طی حکمی اعلام کرد که دولت محلی اسکاتلند صلاحیت قانونی برای برگزاری دوباره همه‌پرسی استقلال این منطقه را بدون موافقت دولت مرکزی ندارد.حکم دادگاه عالی بریتانیا در پی درخواست دولت ادینبرو و حزب ملی اسکاتلند برای برگزاری دوباره همه‌پرسی استقلال اسکاتلند در سال ۲۰۲۳ صادر شده است. نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند و رهبر حزب ملی اسکاتلند در نامه‌ای از دولت بریتانیا خواسته بود که با انتقال اختیاراتی که اجازه برگزاری همه‌پرسی برای استقلال اسکاتلند را به پارلمان محلی می‌دهد، موافقت کند.

ایران و عربستان در مسیر دیپلماتیک

وزارت خارجه عراق اعلام کرد که مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی با میانجیگری بغداد ادامه دارد و وارد مسیر دیپلماتیک شده است.  احمد الصحاف سخنگوی وزارت خارجه عراق در این باره گفت: گفت‌وگوی ایران و عربستان از مسیر امنیتی خود به مسیر دیپلماتیک منتقل شده است.

وی با اشاره به اینکه عراق همچنان دیدگاه‌های مثبت و دیدگاه های نزدیک به یکدیگر را ترویج می‌کند، خاطرنشان کرد: آخرین نشست مذاکرات در بغداد و با نظارت وزارت امور خارجه عراق برگزار شد.فواد حسین وزیر امور خارجه عراق نیز پیشتر در جریان شرکت در اجلاس امنیتی منامه درباره تحولات مربوط به میانجیگری بغداد بین ایران و عربستان گفت که تلاش های عراق برای سرپرستی گفت وگو بین ایران و عربستان ادامه دارد و دو کشور تمایل به ادامه گفت وگو دارند.

تحریم‌های جدید علیه مقامات ایرانی

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی را علیه سه ایرانی به دلیل مقابله با ناآرامی‌های اخیر اعمال کرده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای با اشاره به ناآرامی‌های اخیر ایران نوشت که حسن عسگری، فرماندار سنندج، علیرضا مرادی، فرمانده انتظامی شهرستان سنندج و محمدتقی اصانلو، فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا به لیست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

به نوشته وزارت خزانه‌داری آمریکا، اموال تمامی این اشخاص در ایالات متحده بلوکه خواهد شد و هر کسی که به مبادله با این اشخاص بپردازد، با تحریم‌های ثانویه آمریکا مواجه خواهد شد.

رابرت مالی: واکنش هسته ای ایران دور از انتظار نبود

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت، واکنش ایران به قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته ای دور از انتظار نبود. مالی که با شبکه الجزیره گفت و گو می کرد افزود: هنگامی که جامعه جهانی از نگرانی های جدی خود از برنامه هسته ای ایران سخن گفت و اعلام کرد که تهران شفاف نبوده است، این کشور راه مقابله و تشدید رویارویی را در پیش گرفت که بی شک مسیری نادرست است. امیدوارم آنها اقدام تحریک کننده بیشتری انجام ندهند. ما باید با احتیاط، اقداماتی را که ایران انجام می دهد، زیر نظر داشته باشیم.

وی ادامه داد: جهان می خواهد مطمئن شود که ایران به سلاح هسته ای دست نمی یابد. ما برای این اطمینان خاطر کار می کنیم. اگر دیپلماسی و مذاکره مفید نبود، ابزارهای دیگر در دسترس هستند.