به گزارش اکوایران، دوم خرداد امسال ساختمان تجاری متروپل در آبادان فروریخت و ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشت. مدتی بعد از آن‌که آواربرداری به پایان رسید و حواشی و اعتراضات بعد از آن کمی فروکش کرد، وعده‌ها درباره برخورد با متخلفان و تخریب باقی‌مانده این ساختمان شروع شد. از آن زمان، بقایای این ساختمان ناایمن و غیراستاندارد دو بار دیگر هم ریزش کرده، اما هنوز آن وعده‌ها اجرا نشده است.

کارفرمای عملیات تخریب بقایای ساختمان متروپل، منطقه آزاد اروند است. پس از آنکه متروپل دچار ریزش مجدد شد و جان دست‌کم یک نفر را گرفت، نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت که مقصر اصلی ریزش مجدد این ساختمان، سازمان منطقه آزاد اروند است، چراکه به عنوان کارفرمای عملیات تخریب باید همه پیش‌بینی‌های لازم را انجام می‌داد و با دقت فراوان بر امنیت تخریب این سازه نظارت می‌کرد.

روز دوم آذر، مدیر اجرای طرح‌های عمرانی سازمان منطقه آزاد اروند از توقیف کارگاه ساختمانی متروپل آبادان خبر داد و گفت که «طبق برآوردهای انجام‌شده در ۱۰ روز آینده، باقی‌مانده سازه تخریب می‌شود و عملیات آواربرداری انجام خواهد شد». این در حالی است که امروز چهاردهم آذر است و دو روز از اتمام زمان‌بندیِ اعلام شده می‌گذرد و ویرانه‌ای به نام متروپل همچنان پابرجاست.

چهار روز بعد از آخرین وعده و اعلام برنامه تخریب، یعنی ششم آذر، همین مقامِ سازمان منطقه آزاد اروند از اعمال محدودیت ترافیکی و تخلیه ساختمان‌های اطراف متروپل به منظور تخریب باقی‌مانده این سازه خبر داد و گفت که به‌منظور تخریب نهایی باقی‌مانده ساختمان متروپل آبادان، محدودیت ترافیکی به مدت ۱۰ روز (از ۶ آذر) در خیابان‌های اطراف این ساختمان اعمال شده است.

بر اساس این زمانبندی، کار تخریب بقایای متروپل باید تا 15 آذر یعنی فردا (سه‌شنبه) به اتمام می‌رسید، اما کارفرمای تخریب امروز باز هم اعلام کرده «در صورتی که شرایط در محل مهیا شود»، تخریب کامل ساختمان متروپل آبادان «تا آخر هفته» انجام خواهد شد. این یعنی برنامه حتی از آخرین وعده تخریب هم عقب‌تر خواهد رفت؛ تازه به شرط آنکه «شرایط مهیا شود» و برای چندمین‌بار به تعویق نیفتد.

هشتم آبان، سیدمحمد مولوی - نماینده آبادان در مجلس - به ایسنا گفته بود که اگر اقدامات ایمنی مناسبی در مورد بخش‌های باقی‌مانده ساختمان متروپل انجام نشود، باز هم احتمال دارد این ساختمان ریزش کند و جان افراد گرفته شود.

بعد از گذشت بیش از یک ماه از این هشدار و البته چند ماه از هشدارهای پیشین، وضعیت تخریب باقی‌مانده متروپل همچنان در مرحله «وعده» و «برنامه» و «به‌زودی» است.